BISITAREN
ONDOREN EGITEKO ARIKETAK
|
|
21.
JARDUERA: BA AL DU IMANIK? |
Helburua: Ikasleek etxean dituzten hainbat aparailu elektrikok
imanak dituztela jabetzeko, haietako batzuk klasean deskonposatzea .
Edukiak: Prozedurazkoak.
|
 |
Lau edo bost pertsonako taldetan banatu eta talde bakoitzak
etxean aurkitzen duen aparailu elektriko zahar bat klasera ekarri. Klasean
aparailu elektriko hori ireki:
Ba al dago imanik? Konparatu beste taldeetako aparatuekin.
|
|
 |
Aipatu museoan kanpo magnetikoarekin erlazionatuta dauden
hiru modulu:
|
|
1.
2.
3. |
|
22.
JARDUERA: NORABIDEA AURKITUZ |
Helburua: Iparrorratz bat eraiki eta bere beharraz jabetu. Lurreko
poloak ezagutu eta iparrorratzarekin lotu.
Edukiak: Kontzeptualak eta prozedurazkoak.
|
 |
A) Esperimentua.
Inoiz erabili al duzu iparrorratzik? Zertarako erabiltzen dugu?
|
Goazen iparrorratz bat klasean eraikitzera.
Berehala jabetuko zara zein erraza den!!! |
|
Beharrezko materiala:
1. Orratz bat
2. Iman bat
3. Hari zati bat |
Prozedura
1.- Imana orratzaren gainean igurtzi, beti norabide berdinean. Hau egitean,
zer gertatu zaio orratzari?
2.- Orratzari erditik hari bat lotu, eta ipini zintzilik.
3.- Orratzak norabide bera markatuko du beti. Zein norabide da hau? Zergatik? |
Azalpena: Ikus dezakezunez oso erraza da iman bat eraikitzea.
Inoiz pentsatu al duzu gure planetak iman baten moduan funtzionatzen duela?
Iman bat hari batetik zintzilikatzen bada iman horrek lurreko polo magnetikoak
seinalatuko ditu. Hauek ezagutzen ditugun polo geografikoekin lotura dute.
Honela, lurraren iparraldea imanak adieraziko digu.
|
Iparrorratzak ere libreki jiratzen duen iman
bat dauka bere barruan, eta iman horrek lurreko iparraldea eta hegoaldea
seinalatzen dizkigu. Horren arabera ekialdea eta mendebaldea zeintzuk diren
ere jakin dezakegu. Beraz iparrorratzak lagungarriak dira lurreko edozein
lekutan orientatzeko. |
 |
B) Iparrorratzaren norabideak seinalatu:
|
|
|
|
23.
JARDUERA: ZIRKUITU ELEKTRIKO BAT ERAIKIZ |
Helburua: Zirkuitu elektriko bat eraiki eta material eroale nahiz
isolatzaileak bereiztu.
Edukiak: Prozedurazkoak.
|
 |
A) Museoan ikusitako zirkuitu elektriko bat eraikiko dugu
jarraian. Horretarako ikasgelara petaka motako pila bat, kable zati bat
eta bonbilla txiki bat ekarri beharko dituzue. Guzti horrekin bonbilla
piztea lortuko dugu.
|
Prozedura: |
1.- Kablea bitan ebaki eta muturrak
pixka bat zuritu.
2.- Kable bakoitzeko mutur bat pilara lotu klip bat erabiliz.
3.- Kableen beste muturrak bonbillara lotu.
Lortu al duzu piztea? Zorionak!!!! |
 |
B) Orain material eroaleak eta isolatzaileak bereizteko
aurretik eraiki dugun zirkuituaren kablea moztu, zuritu muturrak eta honako
material hauekin frogatu ea bonbilla noiz pizten den: metalezko koilara
bat, plastikozko objektu bat eta zeramikazko edo beirazko beste bat, papera
eta zuk nahi dituzun beste objektu batzuk.
|
 |
C) Marrazki hauetan ikusten dituzun objektuetatik material
eroaleak eta isolatzaileak bereiztu:
|
|
|
24.
JARDUERA: HITZAK LOTU |
Helburua: Aurretik ikasitako kontzeptuak beren definizioarekin
lotu.
Edukiak: Kontzeptualak.
|
 |
Hitz hauek beraien esanahiarekin lotu:
|
-Dinamoa |
-Kable eroaleak, elektrizitate iturria
eta aparatu elektriko batzuez osatua dagoen instalazioa. |
-Elektroimana |
-Energia kimikoa energia elektriko
bihurtzen duena. |
-Zirkuitu elektrikoa |
-Mugimenduaren bitartez korronte elektrikoa
sortzen duen aparatua. |
-Pila |
-Elektrizitatearen bitartez kanpo magnetikoa
sortzen duen aparatua. |
-Plasma |
-Materien laugarren egoera fisikoa, lurrean
oso gutxi dagoena. |
|
|
25.
JARDUERA: PREBENTZIORAKO BIDEA |
Helburua: Korronte elektrikoen arriskuez jabetu.
Edukiak: Kontzeptualak.
|
 |
Korronte elektrikoa arriskutsua izan daiteke, arrisku
hauek ekiditeko prebentziorako hiru aholku idatzi itzazu:
|
|
1.
2.
3. |
|
26.
JARDUERA: ELEKTRIZITATEA ETA GENEROA |
Helburua: Etxean neska eta mutilek modu aktiboan parte har dezaketela
lan ezberdinetan jabetu.
Edukiak: Kontzeptualak eta prozedurazkoak.
|
 |
Nork jartzen ditu bonbillak zure etxean? Eta nork lotzen ditu kableak, edo
nork erabiltzen du bihurkina? Gizonezkoak erantzun al dituzue gehienok?
Zergatik gertatzen da hau? Emakumeak ezin al dute horrelako gauzetan ibili?
Eztabaidatu klasean aldeko eta kontrako posturak. |
|
|
27.
JARDUERA: ELEKTRIZITATE ITURRIAK |
Helburua: Elektrizitate iturri ezberdinak ezagutu eta bereiztu.
Edukiak: Kontzeptualak.
|
 |
Dinamoaren erabilera ikusi dugunean elektrizitatea gure
indarraz sortzen genuela ikusi dugu, baina etxean, aparatu elektrikoak
erabiltzerakoan ez dugu indarrik egiten.
|
Nondik dator elektrizitate hori, edo non sortzen
da? |
|
|
50.000 langile elektrizitatea sortzeko
pedalei ematen ari dira. |
|
Naturaren indarrak erabiltzen dira elektrizitatea
sortzeko. |
|
Aparatu elektrikoak piztean elektrizitatea
berez sortzen da. |
|
Naturako zein elementu erabiltzen dira elektrizitatea
sortzeko? Nola? |
Ondorengo marrazkiak begiratu, eta esan zein
motatako indarra erabiltzen duen elektrizitatea lortzeko. |
|
Ezagutzen al duzu besterik? Zein izango da gutxien
kutsatzen duena? Zergatik? |
|