|
|
1.
JARDUERA: ARGIA EGUNEROKO BIZITZAN |
|
Nondik dator jasotzen dugun argia? Toki bakarretik al
dator? Nola sailkatuko zenituzke? Ze ezberdintasun dute?
|
|
2.
JARDUERA: ARGIA ETA BIZITZA |
|
Gorputzeko zein atal erabiltzen dugu argia nabaritzeko?
|
|
Inoiz pentsatu al duzu nolakoa izango
litzatekeen mundua argirik gabe? Ze motatako eragina izango luke pertsonengan?
Eta animalia eta landareengan? |
|
3.
JARDUERA: ARGIA ENERGIA ITURRI |
|
- Gorde landare bat armairu baten
barruan eta utzi bigarren bat leihoaren ondoan. Aste bat pasa ondoren, ipini
bata bestearen ondoan eta alderatu. Desberdinak al dira? Zer dela eta? |
|
- Ze helburu dute eraikuntzetako
leihoek? Helburu bakarra al dute? Ze funtzio dute pertsianek? |
|
- Argiaren norabidea ikusteko, honako
esperientzia egingo dugu: |
|
Materiala:
1. Laser puntero bat
2. Talko hautsak
Prozedura: laserra norabide zehatz batean zuzendu eta hautsak izpiaren
gainetik bota.
Zer esango zenuke argiaren norabideari buruz? Nolakoa da?
|
|
|
4.
JARDUERA: KOLOREAK |
|
Erantzun galdera hauei: |
|
1. Zenbat kolore daude? Animalia desberdinek kolore guztiak ikusten
al dituzte? Eta guk, zenbat kolore ikus ditzakegu? Nola sailkatuko zenituzke?
2. Zer gertatuko litzateke koloreak nahastuko bagenitu?
3. Zein da gehien gustatzen zaizun kolorea? Zergatik?
|
|
5.
JARDUERA: ESPERIMENTA DEZAGUN KOLOREEKIN! |
|
Goazen pigmentuekin nahasketak egitera!! |
|
- koloreetako tenperak: cyan, magenta, horia
- pintzelak
|
|
Erantzun ondorengo galderei: |
|
- Zer gertatzen da koloreak nahasten direnean?
- Nahasi aurrean dituzun koloreak nahi dituzun moduan folio txuri batean
- Saiatu taula hau betetzen zein kolore irtengo den jarriaz.
|
|
cyan
|
+
|
magenta
|
=
|
cyan
|
+
|
horia
|
=
|
magenta
|
+
|
horia
|
=
|
|
|
Froga itzazu ondorengo nahasketak:
|
|
|
- Zein kolore atera zaizkizu? Konparatu borobilean margotu dituzun
emaitzak taulako emaitzekin. Zenbat igarri dituzu?
- Zer egingo zenuke kolore gehiago ateratzeko?
- Ba al dakizu zer den kolore primarioa? Zeintzuk dira kolore primarioak?
Zein da hauen berezitasuna?
|
|
6.
JARDUERA: ARGIAREN KOLOREAK |
|
Zelofan zati hauek nahasterakoan
ze kolore irtengo dela uste duzu? Hutsuneak bete. |
|
Gorria
|
+
|
Urdina
|
=
|
Gorria
|
+
|
Berdea
|
=
|
Berdea
|
+
|
Urdina
|
=
|
|
|
Goazen frogatzera!!!!
Materiala:
- koloretako zelofana: urdina, gorria, berdea.
- linterna bat.
Osatu lau edo bost pertsonetako taldeak. Talde bakoitzak linterna bat
eta hiru zelofan zati edukiko ditu, zelofanak hiru kolore hauetakoak izango
dira: urdina, gorria eta berdea.
|
|
* Hasteko, linternaren fokua orri zuri baterantz zuzendu. Ze kolore
du orain orriak?
* Ondoren, linternaren fokua zelofan gorriarekin estali eta orri zurirantz
zuzenduko dugu.
* Zer gertatzen da orriaren kolorearekin? Orain egin froga bera beste
bi zelofan zatiekin.
* Igarri al dituzu irten diren koloreak zeintzuk diren?
* Hau egin ondoren, linternaren fokua bi zelofan elkarren gainean estaliz
frogatu eta gero errepikatu esperimentua zelofan desberdinak binaka
ipiniz.
* Bukatzeko, hiru zelofanekin koloreen nahasketa ere egin dezakezu.
Ze kolore irtengo dela uste duzu? Froga ezazu.
* Azkenik, froga ezberdinak egin ondoren, bete ondorengo grafikoa, irten
duten argien kolorea marraztu.
|
|
|
¿Ba al zenekien telebistak
hiru kolore dituela? Guk kolore asko ikusten ditugun arren urdina, gorria
eta berdea dira telebistaren oinarrizko koloreak. Beste guztiak hauen konbinaketetatik
sortzen dira. |
|
7.
JARDUERA: ARGIAK ETA PIGMENTUAK KONPARATUZ |
|
Konparatu argiekin eta pigmentuekin egindako esperimentuetako
taulak. Koloreen nahasketekin egindako emaitzak berdinak al dira? Kolore
primarioak berdinak al dira pigmentuetan eta argietan?
|
|
|
Orain egin ditugun esperientziak
berriro egingo ditugu jarraian agertzen den helbidean klikatuz eta bertan
koloreak nahastuz, bai argiarenak eta baita pigmentuenak ere. "http://www.educaplus.net/luz/index_luz.php". |
|
8.
JARDUERA: MATERIAL OPAKO, TRANSLUZIDO ETA GARDENAK |
|
Begiratu ondorengo marrazkiak eta esan zein den opakoa,
zein transluzidoa eta zein gardena.
|
|
|
Aurreko marrazkiak kontutan hartuta, zer egiten du argiak
gorputz garden batekin topo egitean? Eta transluzido batekin? Eta opako
batekin?
|
|
9.
JARDUERA: ARGIAK MATERIAREKIN TALKA EGITEAN... |
|
Bereiztuko al zenuke material hauen artean zeintzuk diren
gardenak, zeintzuk transluzidoak eta zeintzuk opakoak?
|
|
|
Gardena
|
Transluzidoa
|
Opakoa
|
Egurra
|
|
|
|
Ura
|
|
|
|
Burdina
|
|
|
|
Kristala
|
|
|
|
Hodeia
|
|
|
|
Airea
|
|
|
|
Kea
|
|
|
|
Arkatza
|
|
|
|
|
|
|
Orain idatzi bakoitzetik bi adibide .
|
|
|
10.
JARDUERA: GURE IRUDIA ISPILUAREN AURREAN |
|
Erantzun galdera hauei: |
|
1. Jarri ispilu baten aurrean. Zer ikusten duzu? Eskuineko eskua igo.
Zein esku igo du ispiluan dagoen irudiak? Orduan, berdinak al dira ispiluko
irudia eta irudi erreala?
2. Argiak ispiluan talka egitean zer egiten du? Orduan, ispiluak gardenak,
transluzidoak ala opakoak dira? Gogoratu argiari buruz esandakoa aurreko
ariketetan.
3. Ispilu guztiak berdinak al dira?
4. Zure ingurunean dituzun ispilu mota desberdinak aipatuko al zenituzke?
5. Zein erabilera ematen zaie etxean, kalean, autoetan, bizikletan....
|
|