BISITAREN
ONDOREN EGITEKO ARIKETAK
|
13.
JARDUERA: URAREN ZIKLOA ETXEAN |
 |
Ea badakizun erantzuten galdera hauek: |
|
- Uraren aldaketa nola gertatzen da sukaldean?
- Ze hiru egoera aipatuko zenituzke? |
 |
Egin itzazu ondorengo hiru esperimentuak etxean zure gurasoen edo anai-arreben
laguntzaz.
|
|
|
|
1. Kubitera bat hartu, urez bete eta izozkailuan
sartu. Ordubetera izozkailura itzuli eta begiratu zer gertatu den. |
|
|
|
2. Izotza hozkailutik atera eta utzi plater batean. Zer gertatzen zaio
izotzari denbora bat igaro eta gero?
3. Berotu ura zure ama edo aitaren laguntzaz. Asko berotu ezkero zer
gertatzen zaio urari?
|
|
|
|
14. JARDUERA:
IZOTZAREKIN JOLASTEN |
 |
Etxean egindako izotz puskak eskolara ekartzeko
eskatuko bagenizue, zer gertatuko litzateke bidean? Zer egingo zenukete
etxetik eskolara bidean izotza urtu ez dadin? |
|
|
15. JARDUERA:
EGURALDIAREN JOLASA |
Materiala: kartulinak, margoak,
guraizeak eta kola. |
 |
Gelaren antolamendua: Gelan hiru txoko egingo dira: lehenegoa
"uraren txokoa", bigarrena "lurrinaren txokoa" eta
hirugarrena "izotzaren txokoa". Txoko honen dekorazioa irakasle
eta ikasleen artean egingo da, baina garrantzitsua da txoko bakoitzaren
izena garbi adierazita egotea.
|
|
Ikasleen banaketa: Jolas honetan bi ikasle izango dira pertsonaia
nagusiak: bata beroa, eta bestea hotza. Hau adierazteko txartel urdina
bat (hotza) eta txartel gorri bat (beroa) erabil daitezke. Gainontzeko
ikaskideak, zenbaki kopuru berdintsuan, hiru txokotan banatuko ditugu.
Jolasaren arauak: Ikasleak hiru txokoetan banatuta daudelarik,
hotza eta beroa errepresentatzen duten ikasleak gelaren erdian kokatuko
dira. Honela, irakaslea koordinatzailea izanik, berak emango ditu mezuak,
hala nola: "beroa izotzara joan". Kasu honetan beroa izotz txokoan
sartzen denean bertan daudenek zer gertatuko litzatekeen pentsatu beharko
dute, hau da, izotza urtu egingo litzatekeela. Ikasleak horretaz ohartzean,
izotz txokotik ur txokora pasatuko dira. Azkena iristen denak edo konfunditzen
denak beroaren rola hartu beharko du. Irakasleak zehaztuko du nor izan
den, eta ikasle hau bere lekura doan bitartean beste ikasleek lekuz aldatzeko
aukera izango dute, baina txoko bakoitzean ikasle kopuru berdina egon
beharko da. Beroaren rola hartu duenaren ikaslea bere toki berrira heltzean,
hotzaren rola duen ikaslea irtengo da, eta horrela txandaka.
|
|
16. JARDUERA:
URAREN ZIKLOA NATURAN |
 |
Ondorengo galderari erantzun.
- Naturan non aurki daitezke lurrina, ura eta izotza?
|
|
|
|
|
|
|
17. JARDUERA:
EKOSISTEMA ->ANIMALIEN BIZILEKUAK |
 |
Animalia bakoitza bere bizilekuarekin lotu: |
|
Gamelua
|
|
Itsasoa |
Hartz zuria
|
|
Ipar poloa |
Lehoia
|
|
Basamortua |
Izurdea
|
|
Oihana |
Gizakia
|
|
|
|
Irakaslearentzat oharra:
Irakasleak kontutan hartu hartu behar du gizakia ekosistema desberdinetara
moldatu dela, hau dela eta, jarduera honetan gizakia animalia bat izateaz
gain itsasoan ezik, beste ekosistema desberdinekin erlazionatu daitekeela
kontsideratzen dugu. |
|
|
18. JARDUERA:
URAREN KUTSADURA |
 |
Ideien zurrunbiloa: Ze zabor mota aurki dezakezu
ibai kutsatu batean? Zer egingo zenuke hori ekiditeko? Asmatu kutsaduraren
aurkako bertso bat honako errimak jarraituz: natura, onura, ura eta kutsadura |
|
 |
Aurkitu ezazu hizki zopa honetan uraren kutsadura sortzen duten hainbat
gauza eta ondoren komentario txiki bat egin ezazu:
|
M
|
K
|
K
|
I
|
R
|
C
|
M
|
A
|
L
|
I
|
X
|
M
|
K
|
K
|
V
|
A
|
A
|
A
|
L
|
E
|
J
|
N
|
D
|
I
|
S
|
C
|
N
|
Q
|
A
|
P
|
X
|
H
|
P
|
O
|
M
|
E
|
R
|
K
|
U
|
R
|
I
|
O
|
A
|
R
|
I
|
M
|
C
|
S
|
P
|
K
|
C
|
S
|
I
|
K
|
O
|
D
|
E
|
S
|
W
|
Q
|
O
|
C
|
A
|
M
|
K
|
I
|
T
|
D
|
C
|
A
|
L
|
O
|
M
|
T
|
C
|
E
|
B
|
S
|
W
|
N
|
I
|
M
|
J
|
E
|
L
|
P
|
E
|
C
|
W
|
M
|
C
|
E
|
A
|
H
|
P
|
H
|
B
|
I
|
V
|
O
|
F
|
D
|
Z
|
E
|
W
|
X
|
Z
|
O
|
X
|
I
|
B
|
P
|
O
|
K
|
R
|
E
|
M
|
C
|
A
|
A
|
L
|
I
|
G
|
F
|
L
|
V
|
J
|
E
|
P
|
U
|
F
|
J
|
R
|
C
|
I
|
K
|
B
|
C
|
I
|
A
|
Z
|
A
|
X
|
T
|
O
|
T
|
P
|
L
|
O
|
R
|
T
|
D
|
S
|
O
|
K
|
A
|
B
|
E
|
J
|
R
|
K
|
K
|
X
|
M
|
I
|
H
|
E
|
F
|
T
|
D
|
R
|
A
|
M
|
E
|
K
|
O
|
X
|
U
|
U
|
J
|
I
|
G
|
F
|
D
|
C
|
E
|
Q
|
R
|
O
|
E
|
M
|
L
|
K
|
D
|
V
|
I
|
K
|
O
|
L
|
E
|
S
|
A
|
C
|
Z
|
A
|
E
|
S
|
I
|
K
|
U
|
G
|
A
|
B
|
E
|
I
|
M
|
B
|
E
|
C
|
A
|
I
|
K
|
L
|
O
|
E
|
R
|
M
|
A
|
I
|
N
|
J
|
F
|
A
|
I
|
M
|
D
|
O
|
U
|
V
|
A
|
K
|
P
|
O
|
G
|
E
|
C
|
A
|
K
|
O
|
L
|
I
|
T
|
R
|
E
|
V
|
A
|
|
|
Aurkitu beharreko 6 hitzak:
- Produktu kimikoak: Fabrikek eta industriek uretara isurtzen
dituzten azido, xaboi eta abarek gure ibai erreka,...etan kutsadura larriak
sortzen dituzte, bertako animalia eta landareak kutsatuz eta batzuetan
heriotza probokatuz ere sortaraziz.
- Petrolioa: Sarritan itsasontziek petroleoa isurtzen dute itsasoaren
goiko partean petroleo kapa bat sortuz. Honek itsasoan dagoen bizitza
arriskuan jartzen du.
- Zaborrak: Uretara botatzen dugun zaborra ura zikindu eta kutsatu
egiten du bertako bizidunentzat ondorio larriak sortuz. Beraz, ahalegin
bat egin behar dugu inolako zikinkeriarik uretara bota ez dezagun.
- Xaboiak: Entrepresek eta guk geuk botatzen ditugun xaboiak ura
kutsatu egiten dute. Xaboiak produktu kimikoez eginak daudenez ondorio
berdinak sortzen dituzte.
- Merkurioa: Merkurioa, uretan dauden bizidunentzat oso kaltegarria
den elementu kimiko bat da.
- Pilak: Etxean sarri erabiltzen ditugun pila hauek oso kutsagarriak
dira ingurunearentzat, batez ere botoi pilak.
Esan behar da honelako produktu guztiak uretan bizi diren bizidunei kalte
izugarriak egiteaz gain, gainontzeko ingurune osoari ere kalteak sortzen
dizkietela. Bizidunok eta natura bera urez osatuta gaude zati handi batean,
beraz, ura kutsaturik badago, gainontzeko guztia ere kutsaturik egongo
da.
|
|
ZEHAR LERROAK |
19. JARDUERA:
URAREN KONTSUMOA |
 |
Erantzun galdera hauei: |
- Uraren erabilera egokia egiten al dela pentsatzen duzu? Zergatik?
- Nola egingo zenuke zure etxean uraren erabilera egokiago bat egiteko
eta gutxiago gastatzeko?
- Guztion artean honako taula bete uraren erabilera arrazionalago bat
egiteko ekintzak pentsatuz:
|
|