Dinamika |
Higidura zirkularra Higidura zirkularra
Erreguladore zentrifugoa Biraka ari den likido baten gainazala Grabitate artifiziala |
![]() |
|
Orri honetako lehen atalean auto baten higidura zirkularra aztertuko da peralterik gabeko bihurgune batean. Lehen-lehenik autoa partikulatzat hartuko da. Gero autoaren neurriak eta bere masa-banaketa kontutan hartuz, bere egonkortasuna aztertuko da. Peralterik gabeko bihurguneaAuto batek ibilbide zirkularra jarraitzen du abiadura konstanteaz. Arazo honen zailtasunetako bat higiduraren osagai tangentziala eta osagai normala banatzea da, eta hor dago koska. Oinarri fisikoakDemagun autoak R erradiodun bihurgune zirkularra jarraitzen duela, v abiadura konstanteaz. Behatzaile inertzial baten ikuspegitik autoak jasaten dituen indarrak hiru dira:
Hirugarrenak eragiten dio autoari ibilbide zirkularra jarraitzea. Norabide bertikalean oreka dago, eta beraz, pisua eta erantzun normala berdinak dira. N=mg Norabide horizontalean ordea, Newton-en bigarren legea aplikatu behar da: Hemen, v autoaren abiadura eta R bihurgunearen erradioa dira. Autoaren v abiadura handitzen den heinean Fr marruskadura-indarra ere handitzen da, baina marruskadura-indarrak muga bat dauka: alegia, marruskaduraren koefiziente estatikoa bider erantzun normala: m N. Beraz, hona hemen autoak izan dezakeen abiadura maximoa R erradiodun bihurgune horretan irrist egin gabe ibiltzeko: Programa interaktiboan ikus daitekeenez, autoak ibilbide zirkularra ongi jarraitzen du abiadura limitea baino txikiagoa badu. Autoaren abiadura handituz marruskadura-indarra ere handitzen da, bere balio maximoa atzematen duen arte. Autoak abiadura limitea baino handiagoa badu, marruskadura-indarrak balio maximoa izango du, konstantea eta abiaduraren perpendikularra, baina ibilbidea ez da zirkulua. Sinplifikatzearren, marruskadura-koefiziente estatikoa eta zinetikoa berdinak direla hartu da.
SaiakuntzaIdatzi:
Hasi botoia sakatu eta autoak jasandako indarrak behatzen dira. Autoaren abiadura handitu eta berriro sakatu Hasi botoia. Abiadura ezberdinak frogatzen, lor bedi esperimentalki abiadura limitea, eta gero egiazta bedi teorikoki kalkulatutakoa. |
Peraltedun bihurguneaDemagun orain bihurguneak peraltea duela, eta θ angelua duela.
Gorputzak jasaten dituen indarrak peralterik gabeko indar berak dira, pisua berdin berdina eta gainontzekoak norabidea bakarrik aldatuta.
Ezkerreko irudiak indarrak erakusten ditu, eta eskumakoan Fr marruskaduraren eta N erreakzio normalaren osagai bertikal eta horizontalak deskonposatu dira. Zailtasun handienetakoa, an azelerazio normalaren norabidea asmatzea izaten da. Akatsik ohikoena azelerazio bektorea planoaren paralelo jartzea da, baina horizontala da. Hobeto ikusteko, imajina dezagun peralteak eta bihurguneak osatzen duten konoa. Autoak jarraitzen duen ibilbidea zirkularra da (irudian marra gorriz adierazitakoa) eta zirkulu horren zentroa plano horizontal berean dago, ez konoaren erpinean.
Autoa irristatzen hasten da bere abiadura gehiegizkoa denean, eta horren ondorioz Fr=μN denean. Ekuazio bi ditugu eta ezezagun bi. N(cosθ-μsinθ)=mg Hona hemen abiadura limitea, irristatu gabe ibiltzeko:
Ikuspegi horretatik autoak jasaten dituen indarrak lau dira:
Ikuspegi ez inertzialetik autoa oreka-egoeran dago norabide guztietan: Ncosθ=Frsinθ+mg Autoaren v abiadura ezagututa, Fr marruskadura-indarra eta planoaren N erreakzio normala kalkula daitezke: Eta irristatu gabe bihurgunea jarraitzeko, marruskadura indarrak izan dezakeen baliorik handiena, Fr=μN , da. Abiadura bakanduz, lehen, ikuspegi inertzialetik, lortutako adierazpen bera lortzen da. Adibidea Auto batek 500m-ko erradioa duen bihurgune bat hartzen du. Bere gurpilen eta errepidearen arteko marruskadura-koefizientea 0.75 da; Kalkula bedi zein abiaduraz har dezakeen autoak bihurgunea gehienez, ondoko kasu bi hauetan:
Auto baten egonkortasunaDemagun auto bat bihurgune bat jarraitzen ari dela. Bihurgunearen kurbadura-erradioa R da eta autoaren abiadura v. Autoaren masa-zentroaren posizioa honakoa da: xc, yc , irudiak erakusten duena, karga-distribuzioaren arabera. Errepidearen eta gurpilen arteko marruskadura-koefizientea μ da. Azter dezagun zein baldintzatan gertatzen diren honako kasuak:
DeskribapenaAutoarekin batera desplazatzen ari den behatzaile ez inertzial baten ikuspegitik, autoak jasaten dituen indarrak honako seiak dira:
Autoa norabide erradialean orekan mantentzen bada, honako ekuazioak betetzen dira: N1+N2=mg Eta indarren momentuak O puntuarekiko hartuta (eskumako gurpila), oreka baldintza honela idazten da: -N1·a-Fc·yc+mg·xc=0 Hemen, a gurpilen arteko distantzia da. Azken ekuazio horretatik N1 aska daiteke:
Azter ditzagun kasu ezberdinak:
Laburtuz: baldin mgxc>Fcyc autoa ez da irauliko; Eta baldin Fc< μmg autoak ez du irrist egingo.
1 adibidea:
Autoa irristatzen hasiko da v2/R= μg baldintza betetzen bada, alegia v=49.5 m/s denean. Egiaztatzea: Marruskadura indarraren balio maximoa hau da: μmg=0.5·9.8·m=4.9·m
2 adibidea:
Autoa irauli egingo da honako baldintza betetzean: v2/R=gxc/yc, hau da, v=58.6 m/s denean. Egiaztatzea: Marruskadura indarraren balio mugatzailea: μmg=0.8·9.8·m=7.84·m
Abiadura maximotik gora, alegia v2/R= μg, hau da v2/500=0.8·9.8, v=62.6 m/s. Autoak irrist egingo du eta irauli aldiberean.
SaiakuntzaBerria botoia sakatu eta hautatu:
Datu guzti horiek finkatutakoan,
Hasi botoia sakatu. Autoaren portaera behatzen da:
Programak, autoak jasaten dituen indar guztiak irudikatzen ditu, eta zenbakizko balioa eman (indarra masa unitateko). |
Saguarekin puntu gorria desplazatu, masa zentroaren posizioa erabakitzeko.
Bigarren atala aztertzeko, auto baten egonkortasuna:
Cross R. Role of the centrifugal force in vehicle roll. Am. J. Phys. 67 (5) May 1999, pp. 447-448.