Dinamika |
Higidura zirkularra Higidura zirkularra Auto baten egonkortasuna Erreguladore zentrifugoa Biraka ari den likido baten gainazala
|
Grabitatearen azelerazioa | |||
Orri honetan grabitate "artifiziala" aztertzen da, alegia, ontzi espazial zilindriko batean sortzen dena, bere simetria-ardatzaren inguruan abiadura angeluar konstanteaz biraka ari denean. Baldintza horietan bi higidura-mota aztertuko ditugu:
Grabitatearen azelerazioa
Azelerazioa masa unitateko indarra da, beraz, grabitate artifiziala: a=F/m=ω2R
Azelerazio bi horien arteko erlazioa hau da: Azelerazio bi horiek oso antzekoak badira, astronautak ez du nabarituko ezberdinak direnik. Esaterako, ab= 0.99·ao izateko, eta astronautaren altuera h=2 m bada, ontziaren R erradioa 200 m izan behar da.
Gorputzen "Erorketa"Grabitate artifizial horretan, gorputzen erorketa ez da Lurreko erorketa arrunta bezalakoa, azelerazioa ez delako konstantea: Demagun gorputz bat askatu egiten dela h altueratik, edo bestela esanda, ardatzetik r=R-h distantziatik. Gorputz horren hasierako posizioa OXY Erreferentzia-sistema inertzialaren ikuspegitik (ikusi eskumako irudia) honakoa da: x0= r Ikuspegi horretatik, gorputza honela mugitzen ari da: zuzenki, zirkunferentziarekiko norabide tangentean, eta ω·r abiadura konstanteaz, eskumako irudiak erakusten duen bezala. Beraz, gorputz horren posizioa denboraren menpe honela idatz daiteke: x= r Baina gorputzak ontzi espazialaren horma joko du honako baldintza betetzen denean: x2+y2=R2 Ekuazio horretatik t denbora bakanduz, gorputzak "lurrera" iristeko tardatzen duen denbora kalkulatzen da: Eta "lurrera" iristean gorputzaren posizio angeluarra (edo biratutako angelua) hau da: θg=arctan(y/x)=arctan(ωt) Gorputza erortzen ari den bitartean, astronauta ere, ontziarekin batera, biraka ari da. Hona hemen astronautaren posizio angeluarra t aldiune berean: Posizio bi horiek ez dira berdinak, izan ere, hona hemen bien arteko diferentzia: Adibidea
Hona hemen gorputzak "lurrera" iristeko tardatzen duen denbora: Astronautaren eta gorputzaren arteko posizio-diferentzia: Egin bedi saiatzeko, zein izan behar den gorputza erortzen uzten den h altuera, astronautaren oinetan bertan erortzeko, alegia Δθ=2π.
SaiakuntzaIdatzi:
Berria botoia sakatu.
Astronautaren posizioa marra urdin batez adierazten da eta, ikusten denez, ontziarekin batera biratzen du, ω abiadura angeluar berarekin. Hasi botoia sakatu. Gorputza erortzen uzten da, h altueratik, eta behatzen da, marra gorri batez, bere higidura zuzen eta uniformea dela. Lurrera iristean, bertan itsatsita geratzen da eta ontziarekin batera biratzen segitzen du, astronautak bezalaxe. |
Berria botoia sakatu ondoren, saguarekin eraman gora eta behera zirkulu gorria.
Gorputz bat "gorantz" jaurtitzen da ontzi birakorraren zorutikHar dezagun berriro ontzi espazial zilindrikoa, R erradioduna eta bere ardatzaren inguruan ω abiadura angeluar konstanteaz biraka ari dena.
Erreferentzia-sistema Inertziala Behatzaile inertzial baten ikuspegitik objektuaren v abiadura batura bektorial bat da: v=vp+vn . Alde batetik, vp lehen azaldutakoa, jaurtiketarena berarena, eta bestetik vn ontziaren zoruaren abiadura, errotazioarekiko tangentea eta bere modulua: vn=ωR, irudiak erakusten duen bezala:
Hona hemen bektore erresultantearen v modulua eta Y norabide erradialarekin osatzen duen β angelua:
Objektuaren ibilbide zuzenak jaurtiketaren puntua (x0, y0) eta inpaktuaren puntua (x, y) lotzen ditu. Aukera ditzagun bi puntu horiek eta zirkuluaren zentroa. Hiruron artean hiruki isoszele bat osatzen dute. Jaurtiketaren eta inpaktuaren arteko distantzia 2Rcosβ da eta beraz jaurtiketaren iraupena:
Jaurtiketa "gorantz" norabide erradialeanErreferentzia-Sistema Inertziala Objektuak norabide erradiala jarraitzen badu β=0 ("gorantz") posiblea da jaurtitako puntu berean jotzea. Adibidez, astronautak pilota gorantz jaurti badu posiblea da astronautak berak eskuan bertan jasotzea.
Hortaz, objektuaren v abiadura honakoa izan behar da: v=2Rω/π Ontzi espazialarekin batera biraka ari den Erreferentzia-Sistema EZ inertziala
Orokorrean, inpaktu puntua eta jaurtiketa puntua puntu bera izan daitezen, jaurtiketak irauten duen bitartean (t=2R/v) ontziak biratutako angelua honako bat izan behar da: ½, 1½, 2½,… n+½ bira.
Beraz, jaurtiketaren φ angelua eta vp abiadura honako guztiak izan daitezke:
n indizea handitzen den heinean φ angeluak π/2-era jotzen du eta v-k zerora. Limite horretan objektua pausagunean mantentzen da jaurtiketa puntuan bertan eta astronautak, bira osoa eman ondoren, berriro aurkituko du pilota. Adibidea:
Tiro zeiharraErreferentzia-Sistema Inertziala
edo orokorrean: Ontzi espazialarekin batera biratzen duen Erreferentzia-Sistema EZ inertziala
Adibidea:
SaiakuntzaBerria botoia sakatu. Idatzi:
Hasi botoia sakatu.
Jaurtitako objektuaren ibilbide zuzen eta uniformea behatzen da, marra gorri batez adierazita, berriro ontziaren "zorua" jotzen duen arte. Jaurtiketaren vp abiadura finkatuz, φ angelua aldatzen joan harik eta objektuak astronautari berari jotzen dion arte. |
Fisher N. Space science 2001: some problems with artificial gravity. Physics Education 36 (3) May 2001, pp. 193-201
Paetkau M., Tossing on a rotating space station. The Physics Teacher, 42, October 2004, pp. 423-426