Dinamika |
Partikula-multzoak Partikula-multzo baten dinamika Multzo isolatuak
Pendulua plataforma mugikor batean Partikula-bikotearen problema klasikoa Partikulak eta MZ nola mugitzen diren (I) Partikulak eta MZ nola mugitzen diren (II) Salto egitearen eredua Kutxa bati tiraka |
Deskribapena | |||
Orri honetan aztertzen da, bloke bat aldapa batean behera irristatzen, baina aldapak berak (hiruki-formako piezak), plano horizontalean zehar irrista dezake, marruskadurarik gabe. Adibide hau Fisika Orokorreko ariketa klasikoa da.
Demagun hasteko, aM eskumarantz dela (positiboa). Gerora ikusiko dugu, momentu linealaren kontserbazioak edo higiduraren ekuazioek noranzkoa ezkerrerantz dela inposatuko digutela (negatiboa).
DeskribapenaIrudiak erakusten du bi gorputzek jasaten dituzten indarrak eta bien azelerazioak.
Blokeak hiru indar jasaten ditu:
Deskonposa ditzagun indarrok, norabide bertikal eta horizontalean. Hona hemen blokearen higiduraren ekuazioak:
Aldapak lau indar jasaten ditu:
Norabide horizontalean aldaparen higidura-ekuazioa hau da: Fr·cosθ-N·sinθ=M·aM (3) Eta norabide bertikalean aldapa orekan dago. Lehenengo eta hirugarren ekuazioak gehituz, am eta aM azelerazioen arteko erlazio bat lor daiteke: m(am·cosθ+aM)+ M·aM=0
Aldaparen azelerazioa (aM) negatiboa da, am positiboa bada, beraz, irudiak erakusten duen aurkakoa. Eta bigarren ekuazioa ere erabiliz kalkulatzen dira am: blokearen azelerazioa aldaparekiko eta aM: aldaparen azelerazioa zoruarekiko.
Ondoko grafikoak erakusten du aM azelerazioa, plano inklinatuaren θ angeluaren menpe, eta marruskadura-koefizientearen balio finko bitarako: μ=0 (marruskadurarik eza) eta μ=0.4. Ikus daiteke, aM azelerazioak maximo bat duela θm angelu konkretu batean. Grafiko berean beste emaitza bat ere ikusten da: marruskadurarik badago (μ=0.4) aldapak ez du irristatzen (aM=0), bere θ inklinazio angeluak ez badu θ0 angelu bat gainditzen (orduan blokeak ere ez du irristatuko). Irudian, irristatzen hasten deneko angelua hau da: θ0=22º. Izan ere, angelu hori irristatzearen baldintzaren muga da: tanθ0= μ. Jakina denez, marruskadurarik ez badago (μ=0) θ0=0º.
Bloke bat aldapa batean behera irristatzen aztertu genuenean ikusi zen, justu tanθ=μ bada, blokeak abiadura konstanteaz irristatzen duela, eta angelua hori baino handiagoa bada higidura azeleratua izango duela. Higidura zuzen eta uniformeki azeleratuaren ekuazioetatik, blokearen eta aldaparen abiadurak eta posizioak kalkula daitezke:
Blokea aldaparen amaierara iristen da honako aldiunean:
Hemen l da, blokeak aldaparen gainean ibilitako distantzia.
Partikula-multzoaHar ditzagun blokea eta aldapa multzo gisa. Barne-indarrak honako biak dira:
Partikula batek besteari eta besteak batari eragindako barne-indarrak berdinak dira eta aurkakoak. Kanpo-indarrak, irudiak erakusten dituenez, hiru dira:
Norabide bertikaleko higidura geroago azter daiteke R erreakzioa ezezaguna delako. Norabide horizontaleko higidura ordea, erraz azter daiteke, zeren kanpo indar guztiak (hirurak) bertikalak direlako.
Beraz norabide horizontalean ez dago kanpo indarrik.
Ekuazio hori denborarekiko deribatuz, azelerazioen arteko erlazioa lortzen da (am eta aM), alegia lehen lortutako bera.
SaiakuntzaAukeran idatz daitezke:
Berria botoia sakatu. Idatzitako datuak ez badira zuzenak, alegia, irristatzearen baldintza betetzen ez bada (tanθ<μ) programak antzeman egiten du, eta mezu batez marruskadura koefizientea gutxitzea edo aldaparen angelua handitzea eskatzen du. Datuak zuzenak badira Hasi botoia saka daiteke. Blokea ikusten da aldapan behera irristatzen. Hiru puntu adierazgarri erakusten dira: gorriz, blokearen eta aldaparen masa-zentroak, eta urdinez multzoaren masa-zentroa. Lerro urdin batek hiru puntuak lotzen ditu. Bi gorputzak mugitzen diren arren, multzoaren masa-zentroa ez da horizontalki desplazatzen. Hori nabarmentzeko marra urdin batek Xc posizioa adierazten du. Applet-aren goiko aldean honako datuak idatziz erakusten dira: denbora, blokeak aldaparekiko duen posizioa, abiadura eta azelerazioa, eta aldapak zoruarekiko duen posizioa, abiadura eta azelerazioa. Blokea aldaparen amaierara iristen denean, plano horizontalean irristatzen segitzen du marruskadurarik gabe. Une horretatik aurrera, ematen diren posizioa, abiadura eta azelerazioa zoruarekiko adierazita daude. Programako irudia justu testuko irudiaren alderantziz dago eginda, alegia blokea ezkerrerantz mugitzen da eta aldapa eskumarantz, beraz aldaparen posizioa, abiadura eta azelerazioa positiboak dira eta blokearenak ordea negatiboak. Hala ere, programaren helburuetako bat da, aldapa nola mugitzen den ikustea da, eta horretan, ez du inolako kalterik eragiten. Adibidea: Demagun
Kalkula dezagun blokearen azelerazioa aldaparekiko (am):
Eta aldaparen azelerazioa zoruarekiko (aM):
Blokeak aldaparen beheko ertzeraino iristeko tardatzen duen denbora: (luzera l=1 m)
Aldaparen abiadura une horretan: vM=aM·tm= -0.79 m/s Blokearen abiadura une horretan: vm=am·tm=2.20 m/s Une horretatik aurrera blokearen abiadura zoruarekiko: Vm=vm·cosθ+vM= 1.12 m/s |
Bolina O, Rodrigo Parreira. A problem of relative, costrained motion. The Physics Teacher, Vol 36, September 1998, pp. 334-335