Uhinak |
Uhinen hedapena Hedapena nola deskribatu matematikoki Uhin harmonikoak Soinuaren abiadura neurtzen Zeharkako uhinak soka batean Uhin geldikorrak (I) Zeharkako uhinak haga solido batean Uhin geldikorrak (II) Luzetarako uhinak haga solido batean Uhinen islapena eta transmisioa Errefrakzioaren Snell-en legea
|
Airearen
errefrakzio-indizea aldatzen da altueraren menpe
Kosinu hiperbolikoaren funtzio alderantzizkoa (erreziprokoa) |
|||||
Ispilatzeak (espejismoak edo miraguneak) urrutiko objektuen azpian eta alderantziz ikusten diren irudi birtualak izaten dira. Horrelako irudiak sortzen dira, adibidez, eguzkiak berotutako errepide baten gainean, argi-izpiak kurbatu egiten direlako airearen errefrakzio-indizea handituz joaten delako altuerarekin. Objektuaren posizioaren arabera, behatzaileak biak ikus ditzake (objektua eta irudia), edota irudia bakarrik. Airearen errefrakzio-indizea aldatzen da altueraren menpeAirearen errefrakzio-indizea aldatu egiten da bere dentsitatearekin eta airearen dentsitatea bere tenperaturarekin (presioa konstantetzat har daiteke altuera txiki baten barruan, alegia, altuera handiegia ez bada). Tenperatura altua bada, gainazal bero baten ondoan, airearen dentsitatea txikiagoa da eta errefrakzio-indizea ere txikiagoa. Errepidetik gora, altuerarekin, tenperatura gutxituz doa, hasieran nahiko bizkor, baina gero motelago eta, azkenean egonkortu egiten da (metro batean-edo). Airearen errefrakzio-indizea, beraz, handituz doa errepidetik urruntzen garen heinean, eta honelako funtzio matematikoa betetzen du: Hemen, y altuera da, errepidearen gainetik neurtuta, eta n0, n1 eta α hiru konstante, errefrakzio-indizearen profila deskribatzeko. Ondoko irudiak erakusten du funtzio hori honako datuekin: n0=1.000233, n1=0.4584, α=2.3003 m-1, (ikus bedi erreferentzian aipatutako artikulua). Argi-izpiaren ekuazioa
hemen n1 eta n2 dira bi medioen errefrakzio-indizeak, θ1 eraso-angelua eta θ2 errefrakzio-angelua, biak norabide bertikalarekiko neurtuta (normalarekiko).
Eta medioaren n errefrakzio-indizea y altuerarekin jarraiki aldatuz badoa, orduan n(y)·sinθ = c eta hemen c konstante bat da (ez nahasi argiaren abiadurarekin). Konstante hori kalkulatzeko, ezagunak izan behar dira, y0 altuera ezagun batean, errefrakzio-indizea eta izpiak Y norabide bertikalarekin osatzen duen θ0 angelua: n(y0)·sinθ0 = c
Berridatziz:
Ekuazio diferentzial hori integra daiteke, argi-izpiaren jatorria ezagutzen bada: P (0, y0)
Defini ditzagun konstanteak:
Eta integratzeko, aldagaiak banandu:
Aldagai-aldaketa bat egin behar da:
Integrazioa burutu ondoren, aldagai-aldaketa desegin:
Azkenik, ekuazio hori (argi-izpiaren ekuazioa) honela berridatz daiteke, ezagutzen bada kosinu hiperbolikoaren funtzio alderantzizkoa (erreziprokoa):
Argi-izpia irudikatzeko, x-ri balioak ematen zaizkio eta y honela bakantzen da: Ibilbidearen ezaugarriakArgi-izpiaren ibilbideak minimo bat dauka. Minimo hori kalkula daiteke zuzen tangentearen malda nulua izan behar dela inposatuz: dy/dx=0
Minimoaren abszisa xm honela kalkulatzen da:
Eta argi-izpiak jarraitzen duen ibilbidea simetrikoa da minimoarekiko. Ibilbidearen ekuazioan y=y0 ordezkatuz, x-rentzat bi soluzio lortzen dira: bata cosh-1(…) positiboa denean eta bestea cosh-1(…) negatiboa denean. x=0,
Irudi birtuala. IspilatzeaBehatzailea A posizioan baldin badago (ikus bedi irudia), argi-izpiak etorriko zaizkio, batetik, objektutik zuzenki datozenak eta, bestetik, gainazal berotik hurbil pasatu eta gero gorantz errefraktatu direnak (errefrakzio-indizearen aldaketagatik). Behatzaileak objektua bera ikusiko du (P), eta gainera objektu horren irudi birtual bat (P'). Irudi birtuala distortsionatuta ikusi ohi da, izpien luzapenak ez baitira denak puntu bakar batean biltzen. Posiblea da behatzaileak irudi birtuala (ispilatzea) ezin ikustea, esaterako, objektutik hurbil samar baldin badago (C posizioan), baina objektua bera bai ikusi ahalko du. Eta posible da, halaber, behatzaileak distantzia minimo bat gainditzen badu, ezin izango dituela ikusi ez irudi birtuala ezta objektua bera ere, esaterako, B posizioan.
SaiakuntzaAukeran idatz daiteke:
Berria botoia sakatu. Tenperaturen gradientea adierazten da kolore gorriaren argitasunarekin: gorri bizia gainazaletik hurbil eta zuritzen doa gainazaletik urruntzean. Airearen dentsitatea eta errefrakzio-indizea handituz doaz altuerarekin, eta hori finko mantentzen da. Ondoren aukera bedi:
Programak argi izpiaren ibilbidea irudikatzen du x=0-tik 20-m-ra. Ondoren, izpiaren hasierako angelua alda daiteke eta Angelua>> botoia sakatu. Programak izpi berri bat irudikatuko du aurrekoaren ondoan. Behin eta berriz alda daiteke θ0 eta ondoren Angelua>> botoia sakatu. Programak behin eta berriz irudikatuko ditu izpi guztiak, baina gehienez bost. Bost izpi irudikatu ondoren, objektuaren y0 altuera alda daiteke eta berria botoia sakatu behar da. Objektuaren y0 altuera bat emanda, erabiltzaileak arrazoitu dezala kualitatiboki zein posiziotan ikus dezakeen behatzaileak:
|
Kosinu hiperbolikoaren funtzio alderantzizkoa (erreziprokoa)Baldin cosh(x)=c, orduan x=cosh-1(c) Hona hemen bigarren graduko ekuazio horren soluzioak:
|
Khular E., Thyagarajan K., Ghatak A. K., A note on mirage formation. Am. J. Phys. 45 (1) January 1977, pp. 90-92