Solido zurruna |
Errotazioaren Dinamika Errotazioaren dinamikaren ekuazioa Inertzia-momentuak
Tortsio-pendulua Pendulu konposatua Zabua Marruskadura, errotazio-mugimenduan Atwood-en osziladorea Hagatxoa erortzen mutur finko batekin Hagatxoa erortzen, marruskadurarik gabe Hagatxoa erortzen, marruskadura eta guzti Eskailera irristatzen abiadura konstanteaz Eskailera: estatika eta dinamika |
Lehen esperimentua | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kapitulu honetan, solido zurrunaren dinamika praktikatzeko, alegia errotazioaren dinamika eta energiaren kontserbazio-printzipioa aplikatzeko, esperimentu bat planteatuko dugu. Esperimentua, hiru modu ezberdinetan gauzatu daiteke. Har dezagun gurpil bat, bizikleta batena bezalakoa, eta finka dezagun bere ardatza horizontalki, irudiak erakusten duen bezala. Gurpil horretan, soken bitartez, zenbait bloke eskegi daitezke. Orri honen amaierako applet-ean esperimentu guzti hauek praktika daitezke, baldintza ezberdinak aukeratuz.
Baldintza horietan, eta pausagunetik abiatuz, neur daiteke pisuek zenbat denbora tardatzen duten altuera jakin bat igo edo jaisten. Denbora neurtu ondoren, eta ezagunak badira gorputzen masak eta gurpilaren barne- eta kanpo-erradioak, gurpilaren inertzia-momentua kalkula daiteke bi prozedura ezberdinez:
Ondoren, hiru esperimentu deskribatuko ditugu, errazenetik hasita eta zailenarekin amaituta.
Lehen esperimentuaLehen esperimentu honetan, gurpilean bloke bakar bat eskegitzen da, ondorengo irudiak erakusten duen bezala, eta soka, barneko gurpiltxotik eskegitzen zaio, baina gurpiltxoaren erradioa alda daiteke.
Energiaren kontserbazioa aplikatzeko, hasierako eta amaierako egoerak konparatu behar ditugu:
Energiaren balantzea honela idazten da:
Blokea pausagunetik abiatu da eta, h distantzia ibili ondoren, t aldiunean v abiadura du:
Gurpilaren abiadura angeluarra, w , eta blokearen abiadura lineala (v) erlazionatuta daude. Ikus bedi magnitude linealen eta angeluarren arteko erlazioa.
eta hemen r da gurpilaren barne-erradioa, alegia, gurpil txikiaren erradioa. Ekuazio-multzo horrekin esperimentu osoa ebatz daiteke. Bete bedi ondoko taula eta kalkula bedi gurpilaren inertzia-momentua.
Ondorengo irudiak erakusten ditu gorputz guztiek jasaten dituzten indarrak. Grafikoan oinarrituta, gorputzen dinamikaren ekuazioak idatz daitezke:
Esperimentuan neurtzen bada zenbat denbora tardatzen duen blokeak h altuera jaisten, a azelerazioa kalkula daiteke:
Eta bestalde, ezagutzen bada gurpilaren barne-erradioa (r) orduan, bere azelerazio angeluarra kalkula daiteke (a), eta ondoren sokaren T tentsioa eta gurpilaren I inertzia-momentua.
Adibidea: Idatz bitez, esaterako:
Hasi botoia sakatu, blokea jaisten hasten da eta gurpila biratzen. Blokeak altuera jakin bat jaitsi duenean, neur bitez h altuera eta t denbora. Horretarako erabil bitez Pausoka eta Gelditu botoiak. Datu horiekin kalkula bedi gurpilaren inertzia-momentua, eta ondoren, egiazta bedi emaitza hori Erantzuna botoia sakatuz, eta programa interaktiboak ematen duen emaitzarekin alderatuz.
Bigarren esperimentuaOrain gurpilean bloke bi eskegitzen dira, eta soka pasatzen da, gurpilaren kanpoko perimetrotik (edo gurpil txikiaren erradioa r=R).
Energiaren kontserbazioa aplikatzeko, hasierako eta amaierako egoera konparatu behar ditugu:
Energiaren kontserbazioa honela idatz daiteke:
Esperimentuan neurtzen badira, bi blokeek ibilitako distantzia (h) eta zenbat denbora tardatzen duten (t), amaierako v abiadura kalkula daiteke. Ondoren, blokeen v abiadura eta gurpilaren w abiadura angeluarra erlazionatuz gurpilaren I inertzia-momentua kalkula daiteke. Bete bedi ondoko taula eta kalkula bedi gurpilaren inertzia-momentua:
Ondorengo irudiak erakusten ditu gorputz guztiek jasaten dituzten indarrak. Grafikoan oinarrituta, gorputzen dinamikaren ekuazioak idatz daitezke:
Aurreko esperimentuan bezala, neurtzen bada zenbat denbora tardatzen duten blokeek h altuera igotzen-jaisten, a azelerazioa kalkula daiteke:
Eta bestalde, ezagutzen bada gurpilaren kanpo-erradioa (R) orduan, bere azelerazio angeluarra kalkula daiteke (a), eta ondoren sokaren T1 eta T2 tentsioak eta gurpilaren I inertzia-momentua.
Adibidea: Idatz bedi, esaterako:
Hasi botoia sakatu, blokeak jaisten-igotzen hasten dira eta gurpila biratzen. Blokeak altuera jakin bat mugitu direnean, neur bitez h altuera eta t denbora. Horretarako erabil bitez Pausoka eta Gelditu botoiak. Datu horiekin kalkula bedi gurpilaren inertzia-momentua, eta ondoren, egiazta bedi emaitza hori Erantzuna botoia sakatuz, eta programa interaktiboak ematen duen emaitzarekin alderatuz.
Hirugarren esperimentuaOraingoan, gurpilean bloke bi eskegitzen dira, baina bietako bat gurpilaren kanpoko perimetroan eta bestea berriz, barneko gurpiltxoan.
Hasierako eta amaierako egoerak konpara ditzagun:
Energiaren kontserbazio-printzipioa honela idatz daiteke:
Ekuazio horretan agertzen diren h1 eta h2 erlazionatuta daude, v1 eta v2 erlazionatuta dauden bezala, alegia, magnitude linealak eta magnitude angeluarrak orokorrean erlazionatzen diren bezala: solidoaren magnitude angeluarrak berberak dira puntu guztietan, eta magnitude linealak erradioaren proportzionalak dira:
w da, gurpilaren abiadura angeluarra eta q da, gurpilak biratu duen angelu totala t denboran. Neurtzen bada zenbat denbora tardatzen duten blokeek h1 edo h2 altuera jaisten, eta ezagunak badira gurpilaren barne- eta kanpo-erradioak, r1 eta r2 , kalkula daiteke I inertzia-momentua, aurreko esperimentuetan egin den antzera. Bete bedi ondoko taula eta kalkula bedi gurpilaren I inertzia-momentua.
Ondorengo irudiak erakusten ditu gorputz guztiek jasaten dituzten indarrak. Grafikoan oinarrituta, gorputzen dinamikaren ekuazioak idatz daitezke. Hasteko, biraketaren noranzkoa erabakiko dugu. Ez da nahikoa m1 eta m2 masak konparatzea, oraingoan, pisu horiek erradio ezberdinetan aplikatzen zaizkiolako poleari: r1 eta r2. Pisuen momentuak konparatu behar dira: m1g·r1>m2g·r2, baldin bada, orduan gurpilak ezkerrerantz biratuko du (irudiak erakusten duena). Aldiz, m1g·r1<m2g·r2 baldin bada, orduan gurpilak eskumarantz biratuko du.
Aurreko esperimentuetan bezala, neurtzen bada zenbat denbora tardatzen duen ezkerreko blokeak h1 altuera jaisten, a1 azelerazioa kalkula daiteke. Eta ondoren, ezagunak badira gurpilaren r1 eta r2 erradioak, kalkula daitezke a eta a2. Ondoren T1, T2 eta azkenik I inertzia-momentua. Bete bedi ondoko taula eta kalkula bedi gurpilaren I inertzia-momentua.
Adibidea: Idatz bedi, esaterako:
Norantz biratuko du? Hasi botoia sakatu, blokeak jaisten-igotzen hasten dira eta gurpila biratzen. Blokeak altuera jakin bat mugitu direnean, neur bitez h altuera eta t denbora. Horretarako erabil bitez Pausoka eta Gelditu botoiak. Datu horiekin kalkula bedi gurpilaren inertzia-momentua, eta ondoren, egiazta bedi emaitza hori Erantzuna botoia sakatuz, eta programa interaktiboak ematen duen emaitzarekin alderatuz.
SaiakuntzaOndorengo Applet honetan sar bitez hiru esperimentuen datuak, kalkula bedi gurpilaren inertzia-momentua kasu bakoitzean, orri honetan azaldu den bezala, eta egiazta bedi lortutako emaitza eta programak ematen duena berdinak direla. Applet-ak gainera, barra-diagrama batean adierazten du energiaren balantzea. Ezkerreko barran energia zinetikoa, baina:
Eta eskuman energia potentziala: urdinez bloke urdinarena eta gorriz bloke gorriarena. Energia potentzialaren jatorria (h=0) hasierako posizioan hartu da: hortik behera energia potentziala negatiboa da eta hortik gora positiboa. |