Zinematika |
Higidura kurboa Magnitude zinematikoak Tiro parabolikoa Higidura konposatuak Kanioi bat apuntatzea itu finko bati jotzeko
Saskibaloiko jaurtiketak Irismen maximoa plano horizontalean Irismen maximoa plano inklinatuan Bestelako maximo batzuk Jaurtigai batekin itu mugikor bat jotzea Gurpil batetik askatzen den buztin-zatia Tiro parabolikoa eta higidura zirkularra Torpedo bat itsasontzi baten atzetik |
Deskribapena | |||
Horizontalki eta abiadura konstantez mugitzen ari den hegazkin batetik bonbak jaurtiko dira. Egoera fisiko horretan intuizioak eragin handia du, baina batzutan kalterako: ikasle batzuk, hegazkina justu ituaren gain gainean dagoen aldiunean askatzen dute bonba. Lehen akats hori ikusita, orduan konturatzen dira bonba ituaren gainera iritsi baino lehenago askatu behar dela, baina aurrerapen hori hegazkinaren abiaduraren eta altueraren arabera aldatzen da. Jolasa pixka bat konplikatzeko, itu finkoa ipini beharrean, itu mugikorra aukeratu da, horrela tiro parabolikoa eta higidura erlatiboa konbinatu behar dira. Programarekin jolasean ibili ondoren, egoera fisiko hori kalkuluen bidez ebatzi behar da: hegazkinaren altuera eta abiadura emanda, eta ituaren hasierako posizioa eta abiadura emanda, kalkulatu behar da bonba zein aldiune zehatzetan askatu behar den. Deskribapena
Hegazkinaren altuera eta abiadura ezagunak badira, tiro parabolikoaren ekuazioak erabiliz bonbaren irismena kalkula daiteke, alegia, bonbak lurra non joko duen. Bonbaren mugimendua konposatua da eta ikus daitekeenez, erortzen ari denean horizontalki ere mugitzen da. Desplazamendu horizontal hori kalkulatzen da, hegazkinaren abiadura eta iragandako denbora bidertuz. Egiaztatzen denez, hegazkina eta bonba bidaia osoan zehar bertikal berean daude. Demagun orain itua mugitzen ari dela; esate baterako, hegazkinaren abiadura eta noranzko berean eta abiadura konstanteaz. Zertan aldatzen da ariketaren soluzioa? Ondorengo irudian eskema bat dugu:
Bonba askatzen den aldiuneari t' deitzen bazaio, hegazkinaren hasierako xa posizioak eta ituaren xb posizioak ondoko ekuazioak betetzen dituzte: xa=vat' Erlazio horietatik kalkula daiteke, hegazkinak bonba zein posiziotan (xa) askatu behar duen ituari jotzeko. Ezagutu behar diren datuak honakoak dira: hegazkinaren h altuera eta abiadura va, eta ituaren hasierako posizioa x0b eta abiadura vb. Adibidea: Ituaren hasierako posizioa x0b=542.5 m eta abiadura vb=17.4 m/s Hegazkina jatorritik abiatzen da, bere altuera, h=191.3 m, eta abiadura, va=89.4 m/s, konstanteak dira. Bonba jaurtitzeko botoia sakatzen den unetik lurrera iristeko behar duen denbora hau da: Bonbak ituari jotzeko, hegazkinaren posizioa bonba askatzen duenean hau izan behar da: SaiakuntzaJolas egin ezazu programarekin, eta jo ezazu itua ahalik eta saialdi gutxienetan.
Behin gutxienez, kalkula bedi numerikoki jaurtiketaren posizioa: xa. Gero, hegazkina posizio zehatz horretaraino eramateko, lehenik hegazkinaren mugimendua gelditu eta gero pausoka botoia sakatuz apurka-apurka. Jaurtiketa-posizioan bertan saka bitez jaurti eta jarraitu botoiak mugimendua normalki jarraitzeko. |