Zinematika |
Higidura kurboa Magnitude zinematikoak Tiro parabolikoa Higidura konposatuak Kanioi bat apuntatzea itu finko bati jotzeko Hegazkin batetik itu mugikorra bonbardatzea Saskibaloiko jaurtiketak Irismen maximoa plano horizontalean
Bestelako maximo batzuk Jaurtigai batekin itu mugikor bat jotzea Gurpil batetik askatzen den buztin-zatia Tiro parabolikoa eta higidura zirkularra Torpedo bat itsasontzi baten atzetik |
||
Tiro parabolikoaren orrian frogatzen da irismen maximoa 45º-ko angeluaz lortzen dela, kanoia eta itua plano horizontal berean daudenean. Honako orri honetan, jaurtigaiaren mugimendua aztertuko dugu baina itua plano inklinatu batean kokatzen denean, eta baldintza horietan irismen maximoa lortzeko zein angelurekin jaurti behar den. Adibide honek ibilbide parabolikoa zehazkiago aztertzeko balio du eta funtzio trigonometrikoak praktikatzeko, besteak beste, sinua, kosinua eta tangentea. IrismenaProiektila koordenatuen jatorritik jaurtitzen da v0 abiaduraz eta horizontalarekin θ angelua osatuz. Zorua aldapatsua da eta α malda osatzen du horizontalarekin. Mugimendua deskribatzeko erabiltzen den erreferentzi sistema irudian erakusten da.
Jaurtigaiaren abiaduraren osagaiak denboraren menpe honakoak dira: vx=v0·cosθ Eta posizioa denboraren menpe: x= v0·cosθ·t Bi ekuazio horiek ibilbidearen ekuazio parametrikoak dira, eta t denbora finkatzen bada jaurtigaiaren x eta y posizioa ematen dute. Baina inpaktu-puntuaren koordenatuak aldapan daudenez, y=x·tanα, baldintza bete behar dute. x eta y ekuazio horretan ordezkatuz ekuazio bakar bat geratzen da, t denboraren menpekoa, eta bertatik jaurtiketaren iraupena kalkula daiteke:
Gero, aldapan gora neurtutako R irismena ere kalkula daiteke:
Beste erreferentzia-sistema
Jaurtigaiaren mugimendu osoa beste erreferentzia-sistema baten ikuspegitik ere azter daiteke: izan ere, X ardatza aldaparen paraleloa eta Y ardatza perpendikularra. Grabitatearen azelerazioa, g, bertikala da eta beherantz; ardatz hauetan bere osagaiak eta hasierako v0 abiadurarenak goiko irudian erakusten dira. Hona jaurtigaiaren higiduraren ekuazioak: x=v0·cos(θ-α)·t-g·sinα·t2/2 Jaurtiketaren iraupena kalkulatzeko, y=0 baldintza ezarri eta denbora bakan daiteke:
T iraupenaren balioa x-ren ekuazioan ordezkatuz irismena kalkulatzen da:
Lehen, beste ardatzetan, lortutako emaitza bera, noski. Ondorengo irudiak R irismena adierazten du jaurtiketaren θ angeluaren menpe (θ>α)
Irismen maximoaIrismenaren adierazpena deribatuz θ angeluaren menpe, eta deribatua nulua dela inposatuz, irismen maximoa lortzen duen θm angelua kalkulatzen da:
Beraz, R irismen maximoa lortzeko honako θ angeluaz jaurti behar da:
Irismen maximoa, deribaturik kalkulatu gabe. Deribatuak kalkulatzen ibili gabe ere irismen maximoko θm angelua kalkula daiteke: Ibilbidearen ekuazio parametrikoetatik, t denbora eliminatuz, ibilbide parabolikoaren adierazpen esplizitua lortzen da: (gogoan izan 1/cos2θ=1+tan2θ) Eta inpaktu-puntuaren koordenatuak, x0 eta y0, aldapan daudenez: y0=x0·tanα. Ordezkatzean lortzen den ekuazioa tanθ-ren menpeko bigarren graduko ekuazioa da:
Eta bigarren graduko ekuazio horren emaitzak:
Hortaz badaude bi angelu irismen bera lortzen dutenak. Irudian erakusten dira θ1 eta θ2 angeluekin burututako jaurtiketak eta irismen bera lortzen dute: R<Rm.
Bigarren graduko ekuazioen (ax2+bx+c=0) soluzioek honako ezaugarriak dituzte:
Hortik, θ1 eta θ2angeluak erlaziona daitezke:
Irismena handitzen joan ahala, θ1 eta θ2 angelu biak gero eta gertuago daude eta irismen maximoan berdinak dira. Soluzio biak berdinak direnean θm=θ1=θ2.
Azken emaitza hau deribatuekin lortutako bera da, θm = α/2+π/4 , eta irismenaren adierazpenean angelu hori ordezkatzen bada irismen maximoa lortzen da:
Badago beste modu bat ere irismen maximoa lortzeko: tanθ -ren menpeko bigarren graduko ekuazioak orokorrean bi soluzio ditu, baina diskriminatzailea zero denean bakarra du, eta horixe da maximoa:
Hortik Rm bakandu eta θm ordezkatu α/2+π/4, adierazpen bera lortzen da Rm irismen maximorako. Jaurtiketa θm angeluaz gauzatzen bada, bere iraupena hau da:
Eta adierazpen hori sinplifikatuz honakoa lortzen da:
Hasierako eta amaierako abiadurakAmaierako abiadurak X ardatzarekin osatzen duen angelua hau da: Eta irismen maximoa lortzen duen angelurako: θm=π/4+α/2 Irismen maximoa lortzen denean, hasierako eta amaierako abiadurak (v0 eta vf ) elkarren perpendikularrak dira.
Adibidea
SaiakuntzaJaurtiketaren abiadura finkoa hartu da: v0=60 m/s. Ondoko datuak aukeratu behar dira:
Hasi botoia sakatu. Jaurtigaiaren ibilbide osoa beha daiteke lurra jotzen duen arte. Applet-aren goiko aldean honako datuak ematen dira:
Programa interaktiboak jaurtigaiaren ibilbideak irudikatzen ditu: lehenagoko jaurtiketa urdinez eta une horretako azkena gorriz. Planoaren malda aldatzen ez badugu, θ angelu ezberdinekin saia gaitezke eta irismen maximoko angelua aurkitu, saio ezberdinekin apurka hurbiltzen joanda. |
Buckmaster H. A., Ideal ballistic trajectories revisited. Am. J. Phys. 53 (7) July 1985, pp. 638-641.