Jaurtigai batekin itu mugikor bati jotzea

prev.gif (1231 bytes)home.gif (1232 bytes)next.gif (1211 bytes)

Zinematika

Higidura kurboa
Magnitude zinematikoak
Tiro parabolikoa
Higidura konposatuak
Kanioi bat apuntatzea
itu finko bati jotzeko
Hegazkin batetik itu
mugikorra bonbardatzea
Saskibaloiko
jaurtiketak
Irismen maximoa
plano horizontalean
Irismen maximoa
plano inklinatuan
Bestelako maximo
batzuk
marca.gif (847 bytes) Jaurtigai batekin
itu mugikor bat jotzea
Gurpil batetik askatzen
den buztin-zatia
Tiro parabolikoa eta
higidura zirkularra
Torpedo bat itsasontzi
baten atzetik
Deskribapena

Jaurtiketa-angeluak

Saiakuntza

Erreferentzia

 

Orri honetan artilleriako egoera bat deskribatzen da, baina bere soluzioa ez da erraza.

Kanioi batek proiektil bat jaurtitzen du v abiaduraz eta θ angelua osatzen horizontalarekin. Itua tanke bat da, d distantziara dagoena tiroaren aldiunean, baina u abiadura konstanteaz mugitzen ari da, izan ere kanioiarenganantz. Kalkulatu nahi da, zein angelurekin (edo angeluekin) jaurti behar den proiektila tankeari jotzeko.

 

Deskribapena

Jaurtigaia grabitatearen azelerazio konstantepean mugitzen da, eta mugimendu biren konposaketa da:

  • Bata uniformea X ardatz horizontalean zehar

ax=0
vx=v·cos
θ
x= v·cos
θ·t

  • Eta bestea uniformeki azeleratua Y ardatz bertikalean zehar

ay= -g
vy=v·s
inθ-g·t
y= v·s
inθ·t-gt2/2

Tankearen higidura, ordea, zuzena da eta uniformea. Bere posizioa denboraren menpe hau da:

x=d -u·t

Jaurtigaiak lurra joko du  y=0 baldintza betetzen denean, alegia t=2·v·sinθ/g aldiunean.

Aldiune horretan, tankearen eta jaurtigaiaren x posizio horizontalak berdinak izatea nahi da:

Datuen arabera eta hasierako baldintzen arabera hiru kasu gerta daitezke:

  1. Tankearen hasierako posizioa ezaguna da, d, eta jaurtiketaren θ angelua eta v abiadura ere ezagunak dira. Orduan kalkulatu daitekeena tankearen abiadura da:

  1. Tankearen hasierako posizioa ezaguna da, d, jaurtiketaren θ angelua eta tankearen u abiadura ere ezagunak dira. Orduan kalkulatu daitekeena jaurtiketaren v abiadura da:

  1. Kasurik interesgarriena da ezagunak direnean, tankearen hasierako posizioa, d, eta u abiadura eta jaurtiketaren v abiadura. Kalkulatu nahi dena jaurtiketaren angelua edo angeluak.

 

Jaurtiketa-angeluak

Lehengo ekuazioa, transzendentea dela ikusten da, eta bere soluzioak aurkitu nahi dira:

v2·sin(2θ)+2u·v·sinθ-d·g=0

Ekuazio transzendenteak ebazteko zenbait prozedura daude; sinpleena agian z=f(θ) funtzioa grafikoki irudikatzea:

z=v2·sin(2θ)+2u·v·sinθ-d·g

Eta funtzio horrek ardatz horizontala mozten duen tokiak gutxi gora behera aurkitzea (ikusi irudia: 26°eta 72º inguru).

Funtzio horrek maximo bat ere badu:

Izan ere, maximoaren θm angelua d distantziaren independentea da:

Bila ari garen bi angeluak, θ1 eta θ2 , honako tarteetan daude hurrenez hurren (0, θm) eta (θm, π/2). Ekuazio transzendentea ebazteko eta hortaz soluzio biok aurkitzeko "erdiko puntuaren metodoa" ere erabil daiteke.

Badago dm distantzia posible bat,  f(θm) ekuazio transzendenteak soluzio bakarra ematen duena: z=0.

Kasu horretan funtzioaren maximoak, θm-k, baldintza hau betetzen du:

Kanioiaren eta tankearen arteko d distantzia dm baino handiagoa bada, ez dago angelu posiblerik proiektilak tankeari jotzeko, ekuazio transzendenteak soluziorik edo errorik ez duelako, irudiak erakusten duenez,

 

Saiakuntza

  • Proiektilaren v abiadura finkoa hartu da: 100 m/s.
  • Kanioiaren eta tankearen arteko d distantzia ere finkoa hartu da: 1000 m.
  • Berria botoia sakatzean programak aleatorioki zenbaki bat sortzen du, 0 eta 50 artean, eta horrek adierazten du tankearen u abiadura.
  • Jaurtiketaren angelua aukeratzeko dagokion laukian idatzi, gradutan, edo desplazamendu barrari eragin.

Hasi botoia sakatu.

Tankea mugitzen hasten da, bere hasierako posiziotik abiatuta, x=1000 m, jatorrirantz, hau da, kanioia dagoen tokirantz.

  • Tiroak huts egiten badu, angelua alda daiteke eta berriro tiro egin Hasi botoia sakatuz. Tankea berriro bere hasierako tokian kokatzen da eta abiadura berdinaz mugitzen da.
  • Angelu ezberdinak saia daitezke ituan doi-doi jo arte.

Taula batean z funtzioaren balioak idatzi, θ jaurtiketa-angelu ezberdinen menpe eta grafiko batean irudikatu.

z=v2·sen(2θ)+2u·v·senθ-d·g

  • Jaurtiketaren abiadura v=100 m/s
  • Tankearen u abiadura programak berak asmatzen du, baina leihatilaren eskumako eta goiko aldeko datuen artean "ituaren abiadura" erakusten du.
  • Tankearen hasierako distantzia d=1000 m,
  • g=9.8 m/s2.

Ekuazio transzendentearen erroak (soluzioak) eta programarekin jolasean lortutako angeluak berdinak direla egiazta daiteke.

Adibidea:

Tankearen abiadura u=20.0 m/s bada, z=f(θ) funtzioaren maximoa hau da:

Tankeari jotzea lortzen duten bi angeluak hauek dira: θ1=26.6º eta θ2=71.5º, goian lehen irudikatu den grafikoan ikus daitekeen bezala.

CinemaApplet2 aparecerá en un explorador compatible con JDK 1.1.

 

Erreferentzia

Montalvo D. Solving an "unsolvable" projectile-motion problem. The Physics Teacher, Vol 37, April 1999, pp. 226-227