Zinematika |
Higidura kurboa Magnitude zinematikoak
Higidura konposatuak Kanioi bat apuntatzea itu finko bati jotzeko Hegazkin batetik itu mugikorra bonbardatzea Saskibaloiko jaurtiketak Irismen maximoa plano horizontalean Irismen maximoa plano inklinatuan Bestelako maximo batzuk Jaurtigai batekin itu mugikor bat jotzea Gurpil batetik askatzen den buztin-zatia Tiro parabolikoa eta higidura zirkularra Torpedo bat itsasontzi baten atzetik |
Deskribapena | |
Programa honetan higidura kurboaren kasu berezi bat aztertuko da: tiro parabolikoa, izan ere, higidura mota hori higidura sinple ezberdin biren gainezarketa da:
Tiro parabolikoak aztertzeko honako urratsak jarraitu behar dira: 1.-Erreferentzia sistema ezarri: X ardatz horizontala eta Y ardatz bertikala, eta euren jatorria. 2.- Azelerazio bertikalaren balioa eta zeinua. 3.-Hasierako abiaduraren bi osagaien balioak eta zeinuak. 4.-Hasierako posizioa 5.-Higiduraren ekuazioak idatzi. 6.-Datuetatik abiatuta ezezagunak kalkulatu.
Deskribapena
Hona hemen proiektilaren higiduraren ekuazio osoak, grabitatearen azelerazio konstantearen eraginpean: Posizioaren ekuazio bietan, alegia x eta y, denbora eliminatuz, ibilbidearen ekuazioa lortzen da eta honelako itxurazko ekuazio bat ateratzen da: y=ax2 +bx +c, beraz, parabola bat. Gainontzeko informazioa ere ekuazio multzo horretatik atera daiteke: esaterako, altuera maximoa atzematen da abiaduraren osagai bertikala anulatzen denean, vy=0, x ardatzeko irismen maximoa proiektila berriz ere lurrera erortzen den aldiunean, y=0, eta abar. SaiakuntzaEbatz bitez eskuz ondorengo adibideak eta gero programa interaktiboan emaitzak egiaztatu. 1.- Hegazkin bat horizontalki hegan ari da 300 m-ko altueran, eta 60 m/s-ko abiaduraz doala bonba bat erortzen uzten du. Kalkula bedi bonbak lurra jo arte tardatuko duen denbora eta bonbaren desplazamendu horizontala. 2.- Koordenatuen jatorritik gorputz bat jaurtitzen da eta bere abiaduraren osagaiak honakoak dira: horizontalki 40 m/s eta bertikalki 60 m/s. Kalkula bedi gorputzaren altuera maximoa eta irismen horizontala. 3.- Errepika bedi aurreko adibidea, baina jaurtiketa 50 metroko altueratik gauzatuta. 4.- Proiektil bat 300 metroko altueratik jaurtitzen da, 50 m/s-ko abiadura horizontalaz eta -10 m/s-ko abiadura bertikalaz (beherantz). Kalkula bedi irismen horizontala eta zein abiaduraz iritsiko den lurrera. 5.- Kanioi batek tiro egiten du itsaslabar baten gainetik itsasora. Labarraren altuera 200 metrokoa da, balaren hasierako abiadura 46 m/s baina 30º-ko angelua osatzen du horizontalaren gainetik. Kalkula bedi irismen horizontala, tiroaren iraupena, balaren abiaduraren osagaiak itsas mailan eta balaren altuera maximoa. (oharra: lehenengo, kalkula bitez hasierako abiaduraren osagai horizontal eta bertikala). Kontroletan honako datuak idatzi behar dira:
Hasi botoia sakatu. Programak jaurtigaiaren mugimendu osoa erakusten du eta bere ibilbidearen arrastoa parabola dela egiazta daiteke. Applet-aren goiko aldean informazio osoa ematen da: posizioa: x eta y , abiadura: vx eta vy , eta t aldiunea edo iragandako denbora. Edozein momentutan mugimendua geldi daiteke Gelditu botoia sakatuz edo, nahi bada, mugimendua pausoka azter daiteke pausoka botoia behin eta berriz sakatuz. Mugimendua jarraitzeko Jarraitu botoia sakatzen da (gelditzeko botoi bera da, baina izena aldatzen zaio). Esate baterako, jaurtigaia altuera maximora iristera doan unean Gelditu botoia sakatu, eta gero Pausoka botoia zenbait alditan altuera hori atzematen den arte (abiaduraren vy osagai bertikala zero izan arte). Gero Jarraitu botoia sakatu mugitzen segitzeko. Berriz ere jaurtigaia lurra jotzera doan unean Gelditu botoia sakatu, eta ondoren Pausoka botoiaz y altuera zero izan arte. Ondoren Jarraitu botoia sakatzen bada jaurtigaiak mugitzen segitzen du leihatilatik desagertzen den arte. |
Irismen horizontala eta altuera maximoaApplet-ak proiektilen ibilbide osoak irudikatzen ditu. Jaurti bitez zenbait proiektil hasierako v0 abiadura berberaz baina q angelu ezberdinekin: 10º, 20º, 30º, 40º, 45º, 50º, 60º, 70º, 80º, 90º. Proiektilen higiduraren ekuazioak honakoak dira: x=v0·cosq ·t Segurtasunezko parabolaJaurtitako proiektilen irismen horizontala lortzeko y=0 baldintza ordezkatu behar da: Irismen horren balio maximoa da, sinuak 1 balio duenean, alegia q =45º. Baina gainera balio berbera ematen du q =45+a zein q =45-a . Esate baterako proiektila jaurtitzen bada 40º edo 60º-rekin irismen bera lortzen da, zeren: sin(2·40)=sin(2·60). Proiektilak atzematen duen altuera maximoa lortzeko vy=0 baldintza ordezkatzen da. Altuera maximoaren adierazpena maximoa da, sinuak 1 balio duenean, alegia q =90º denean. Edozein angeluko ibilbide posible guztien inguratzailea beste parabola bat da eta segurtasunezko parabola deitzen zaio. Izen horren zergatia da, parabola horren kanpoaldean kokatzen den edozer, vo abiaduraz jaurtitako proiektil guztietatik libre dagoela. Segurtasunezko parabola Y ardatzarekiko simetrikoa da ( y= -ax2+b) eta, irudiak erakusten duenez, honako puntuetatik pasatzen da: (x=v02/g, y=0) eta (x=0, y=v02/(2g)) Parabola horren ekuazioa hau da: Segurtasunezko parabolaren bestelako dedukzioa Proiektilaren ibilbidearen ekuazio parametrikoak hauek dira: x=v0·cosθ·t Denbora eliminatuz, ibilbidearen ekuazio esplizitua lortzen da: Ekuazio hori beste modu honetan ere berridatz daiteke: Har dezagun XY planoko puntu arbitrario bat: P (x, y). Bere koordenatuak ibilbidearen azken ekuazio horretan ordezkatzean, hiru gauza ezberdin gerta daitezke:
Soluzio bikoitza lortzeko, ax2+bx+c=0 bigarren graduko ekuazioaren diskriminatzailea, alegia b2-4ac, nulua izan behar da: Eta hauxe da, hain zuzen, lehenago lortu dugun ekuazio bera, alegia, segurtasunezko parabolarena. Altuera maximoko puntuak lotzen dituen elipseaProiektilaren altuera maximoa lortzeko, baldintza hau ordezkatzen da: vy=0. Baldintza horri dagokion aldiunea hau da t=v0·sinθ/g. Eta proiektilaren posizioa une horretan hau da: (xh, yh)
Honako erlazio trigonometrikoa ordezkatuta: 1-cos(2θ)=2sin2θ
Lehenengo ekuaziotik sin(2θ) bakanduz eta bigarren ekuaziotik cos(2θ), eta gero karratura berretuz eta gehituz, unitatea eman behar du. Horrela 2θ angelua eliminatzen da. Ekuazio hori elipse bat da, (0, b) puntuan zentratua eta bere ardatzerdiak 2b eta b dira.
Harrigarria da, eszentrikotasuna konstante bat dela, eta ez dela mugimenduaren inolako parametroren menpekoa.
SaiakuntzaProiektilaren hasierako abiadura idatzi eta Hasi botoia sakatu. Appletak angelu ezberdinekin jaurtitako hamar ibilbide irudikatzen ditu aldi berean: q : 10º, 20º, 30º, 40º, 45º, 50º, 60º, 70º, 80º, 90º. Applet-aren goiko eta eskumako aldean proiektil bakoitzaren irismen horizontala idazten da. Interesgarria da proiektilen irismena, altuera maximoa, jaurtiketaren iraupena eta abar, eskuz kalkulatzea zenbait jaurtitze-angelu ezberdinentzat, bereziki 45º-koa, eta gero programa interaktiboak ematen dituenekin konparatzea. |
"Altuera maximoko puntuak lotzen dituen elipsea" atalerako:
Fernández-Chapou J. L., Salas-Brito A. L., Vargas C. A. An elliptic property of parabolic trajectories. Am. J. Phys. 72 (8) August 2004, pp. 1109
"Segurtasunezko parabolaren bestelako dedukzioa" atalerako:
Donnelly D. The parabolic envelope of constant initial speed trajectories. Am. J. Phys. 60 (12) December 1992, pp. 1149-1150