Kanioi bat apuntatzea itu finko bati jotzeko

prev.gif (1231 bytes)home.gif (1232 bytes)next.gif (1211 bytes)

Zinematika

Higidura kurboa
Magnitude zinematikoak
Tiro parabolikoa
Higidura konposatuak
marca.gif (847 bytes) Kanioi bat apuntatzea
itu finko bati jotzeko
Hegazkin batetik itu
mugikorra bonbardatzea
Saskibaloiko
jaurtiketak
Irismen maximoa
plano horizontalean
Irismen maximoa
plano inklinatuan
Bestelako maximo
batzuk
Jaurtigai batekin
itu mugikor bat jotzea
Gurpil batetik askatzen
den buztin-zatia
Tiro parabolikoa eta
higidura zirkularra
Torpedo bat itsasontzi
baten atzetik
Deskribapena

java.gif (886 bytes) Saiakuntza

 

Programa honetan balistikako ohiko ariketa bat  ebatziko da: ituaren koordenatuak emanda eta tiroaren abiadura, tiroaren angelua kalkulatzea.

Programa interaktibo honetan, Berria botoia sakatzean lur-eremu baten profila irudikatuta agertzen da. Profil hori koefiziente aleatoriodun funtzio bat da eta  ituaren posizioa ere aleatorioa da lur-eremu horren gainean.

Arazoa numerikoki ebatzi aurretik, egin ezazu jolas programarekin, eta ituari tiroa jotzen saia zaitez ahalik eta saialdi gutxienetan. Jolas horrek egoera fisikoa ezagutzen laguntzen du eta intuizioa garatzen. Horrela irismen ezberdinak ikusten dira tiroaren angeluaren arabera. Gainera, soluzio posibleak bi direla ere egiaztatzen da, zeren irismen bera lortzeko bi angelu posible ateratzen baitira. Batzutan, lur-eremuaren profila dela-ta bi angelu horietatik ibilbide garaienekoa baino ez da posible izango.

 

Deskribapena

Proiektilaren ibilbidea higidura biren konposizioa da, X ardatz horizontalean uniformea eta Y ardatz bertikalean uniformeki azeleratua.

Ezagunak dira: ituaren koordenatuak, x eta y, eta jaurtiketaren abiadura, v0, orduan kalkulatu behar dena tiroaren angelua da.

Hasierako abiaduraren osagaiak honakoak dira:

Orduan proiektilaren higiduraren ekuazioak:

Eta ituaren posizioa ezaguna bada (x, y), ezezagun biko ekuazio-sistema daukagu: t eta q. Denbora eliminatuz eta honako erlazio trigonometrikoa erabiliz:

Bigarren graduko ekuazio bat geratzen da, eta aldagaia tanq .

Bigarren graduko ekuazio horrek soluzio bikoitza du, beraz bi angelu daude ituan jotzen dutenak.

 

Adibidea

Applet-ak ituaren posizioa eta tiroaren abiadura finkatzen ditu.

  • Ituaren posizioa x=159.7,   y=151.7 m
  • Tiroaren abiadura v0=89.9 m/s

Datu horiek bigarren graduko ekuazioan ordezkatuz:

13.46 tan2q -159.7 tanq +167.16=0

Hona hemen soluzioak:

tanq =9.15, q =83.8º
tanq =1.18, q =49.8º

Hasierako angeluari dagokion laukian angelu horietako bat idatziz gero ituari joko dio.

 Saiakuntza

Erabil bedi programa hau jolas egiteko, eta ituari jotzen saiatu ahalik eta saialdi gutxienetan.

Behin bada ere, kalkula bedi numerikoki tiroaren angelua, eta gero angelu hori idatz bedi tiroari dagokion angelua laukian. Horrela tiroa lehen saialdian asmatu behar da, eta kalkulua ondo eginda dagoen ala ez egiaztatzeko balio du.

  • Berria botoia sakatu ondoren programak lur-eremu bat irudikatzen du eta bertan itua aleatorioki kokatzen du. Tiroaren abiadura ere zenbaki aleatorio bat da, muga batzuen tartean.
     
  • Hasierako posizioari dagokion aldean tiroaren angelua aukeratu behar da.
  • Tiro egin botoia sakatu.
     
  • Proiektilaren mugimendu osoa ikusten da, eta ituari huts eginez gero berriro beste angelu ezberdin bat saia daiteke.
     
  • Ezabatu botoia sakatu leihatila garbitzeko, bertan ibilbide asko irudikatu direnean.
CanonApplet aparecerá en un explorador compatible con JDK 1.1.