Zinematika |
Higidura kurboa Magnitude zinematikoak Tiro parabolikoa Higidura konposatuak Kanioi bat apuntatzea itu finko bati jotzeko Hegazkin batetik itu mugikorra bonbardatzea Saskibaloiko jaurtiketak Irismen maximoa plano horizontalean Irismen maximoa plano inklinatuan Bestelako maximo batzuk Jaurtigai batekin itu mugikor bat jotzea
Tiro parabolikoa eta higidura zirkularra Torpedo bat itsasontzi baten atzetik |
![]()
|
|
Gurpil batek R erradioa du eta vo abiadura konstanteaz mugitzen ari da plano horizontal batean zehar. Gurpilaren ertzean buztin zati bat dago itsatsita eta bat batean askatu egiten da. Kalkula bedi buztin zatiak atzemango duen altuera maximoa. Irudian adibide bat erakusten da: buztin zatia askatu eta lurrera erori arte segitzen duen ibilbidea. Arazo hau oso interesgarria da buztinak atzematen duen altuera maximoa angeluaren araberakoa delako, baina soilik gurpilaren abiadurak muga kritiko bat gainditzen duenean.
Buztinaren hasierako abiaduraSolido zurrunaren ikasgaian higidura mota hau zehazki aztertzen da: gurpilak irristatu gabe errodatzen badu, bi higidura sinple ezberdinen gainezarketa da:
Gurpilak irristatzen ez badu, zorua ukitzen duen kontaktu-puntua pausagunean dago, alegia, bere abiadura nulua da. Beraz translazioa eta errotazioa erlazionatuta daude: v0=ω·R Bestalde, buztin-zatiaren mugimendua deskribatzeko, erreferentzia-sistema bat aukeratuko dugu, irudiak adierazten duena. Erreferentzia-sistema horretan buztin zatiaren hasierako posizioa honakoa da: x=0, y=0. Buztin zatiaren posizioa eta abiadura askatzen den unean, t0 aldiuneanGurpila mugitzean, t=t0 aldiunean distantzia bat desplazatu da: v0·t0 . Eta errotazioaz biratu duen angelua honako hau da: φ=ω·t0. Hortaz, buztin-zatiaren posizioa aldiune horretan: x0=v0·t0 -R·sinφ Eta buztinaren abiadura: v0x=v0 - v0·cosφ Abiadura-bektore horren modulua eta norabidea (horizontalarekin osatzen duen q angelua) honakoak dira:
Une horretantxe askatu egiten da, eta ondoren ibilbide parabolikoa jarraitzen du. Adibidez:
SaiakuntzaOndorengo programa interaktiboak jaurtiketaren v abiadura eta θ norabidea kalkulatzen ditu, gurpilaren φ posizio angeluarra emanda. Datuak:
Kalkulatu botoia sakatu. Ezkerreko irudian:
Eskumako irudian: bektore beltzak abiadura erresultantea adierazten du, hau da, aurreko bi bektoreen batura bektoriala. Leihatilaren goiko aldean datuak idatziz erakusten dira: abiadura erresultantearen v modulua (v0-ren proportzionala) eta norabidea, horizontalarekin osatzen duen θ angelua (ez nahastu gurpilaren φ angelua eta buztinaren abiadura erresultantearen θ angelua).
|
Buztinaren posizioa eta abiadura askatu ondorengo t aldiuneanIbilbide parabolikoan erortzen ari dela, buztinaren abiadura honela idazten da t denboraren menpe: vx=v0 -v0·cosφ Beraz, bere posizioa t aldiunean x=x0+v0x·(t-t0)=v0·t0-R·sinφ+
v0(1-cosφ) ·(t-t0) Irismena eta altuera maximoaBuztina lurrera iristean y=0.
Lehenik (t-t0) kalkulatzen bada, gero irismen horizontala kalkula daiteke: xm xm= v0·t0-R·sinφ+ v0(1-cosφ) ·(t-t0) Eta altuera maximoa atzematen duenean: vy=0
Zatidura horrek emaitza positiboa eman dezan, φ angelua 0<φ<π tartean egon behar da, horrek esan nahi du buztin-zatia gorantz abiatu dela (beherantz abiatzen bada ez du altuera gehiagorik atzemango), eta altuera maximoak honako hau balio du:
Altuera maximo hori, ym , beste modu batez ere kalkula daiteke: energiaren kontserbazioaren printzipioa aplikatuz, eta erakutsiko dugu. Askatze-posizioan altuera hau da: y0=R -Rcosφ eta bere abiaduraren osagaiak: v0x=v0-v0·cosφ Beraz, bere energia osoa hau da:
Altuera maximoko posizioan altuera ym da eta abiaduraren osagai bertikala nulua da, vy=0, baina abiaduraren vx osagaia ez da nulua, izan ere, hasierako balio bera du. Hortaz, amaierako energia osoa, Ef , hau da: Energiaren kontserbazio printzipioa aplikatzen Ei=Ef eta hortik lortzen da ym , lehengo emaitza bera. Altuera maximoaren balio maximoaIrudiak erakusten du buztin zatiak atzematen duen ym altuera maximoa gurpilaren φ posizioaren menpe. Irudi hori egiteko gurpilaren translazio-abiadura v0= 2 m/s hartu da eta gurpilaren erradioa R=1 m. Buztinaren altuera maximorik handiena atzematen da, φ=π=180º denean eta ym=2, hau da, gurpilaren goreneko puntua. Baina gurpilaren translazio-abiadura v0= 5 m/s bada, irudia ezberdina ateratzen da eta altuera maximorik handiena angelu txikiago batez atzematen da,alegia φ<π. Kalkula dezagun ym altuera maximoaren maximoa lortzen duen φ angelua:
Ekuazio honek soluzio bi ditu:
Adibidea:
Kalkula dezagun altuera maximoa, ym
Eta v0=5 m/s bada, kosinuaren baldintza betetzen da: 52>1·9.8 Orduan altuera maximoa lortzen duen φ askatze-angelua hau da: (ikusi goiko irudian 110° eta 115° artean dagoela) Ym altuera maximoa 2R baino altuagoa da, eta askatze-posizioa atzematen den aldiunea hau da: t0=φ·R/v0=1.97/5=0.39 s
SaiakuntzaDatuak
Hasi botoia sakatu. Buztin-zatia askatzea nahi denean, φ posizio angeluar batean edo t0 aldiune konkretu batean, Gelditu botoia sakatu eta gero Pausoka lor daiteke helburu den aldiunea; t denbora leihatilaren goiko aldean idatzita adierazten da. Askatu botoia sakatu. Jarraitu botoia sakatuz mugimendua berriro abiatzen da, edota Pausoka botoia zenbait aldiz sakatuz, altuera maximoa lortzen den aldiunea zehazkiago behatzeko (buztinaren abiaduraren y osagaia nulua den aldiunea, vy=0). Altuera maximoa apuntatu, ym, eta eskuz egindako kalkuluekin egiazta daiteke. |
Newby N. D., Mud thrown from a wheel: a critical speed. Am. J. Phys. 45 (11) November 1977, pp. 1116-1117
Goodman F. O. Mud thrown from a wheel again. Am. J. Phys. 63 (1) January 1995, pp. 82-83