Orri honetan aurrez-aurreko talken adibide interesgarri
bat deskribatzen da.
 |
Aurreko orri batean, alegia, “Erorketa
askea eta ondorengo erreboteak” izeneko orrian ikusi da, pilota bat
erortzen uzten bada h0 altueratik, eta lurrean errebotea
egin ostean iristen den altuera maximoa h<h0 dela.
Altuera horien arteko erlazioa hau da:
h=e2·h0
hemen e
itzultze-koefizientea
da, e≤1.
Orri honetan ikusiko dugunez, pilota txiki bat pilota
handiago baten gainean kokatzen bada eta biak erortzen uzten badira
h0 altueratik, orduan pilota txikiak atzematen duen
altuera maximoa
h0 baino askoz handiagoa izan daiteke.
|
Pilotak partikulatzat hartuko ditugu, hau da, tamaina
txikia dutela suposatuko dugu mugitzen diren distantziarekin konparatuta.
Ondoren, piloten mugimenduaren lau atalak aztertuko
ditugu:
- Pilota biak bertikalki erortzen dira
Pilota biak pausagunetik abiatzen badira,
h0 altueratik, orduan
higiduraren ekuazioak
honakoak dira:
v=-g·t
y=h0-½gt2
Pilotak lurrera iristen dira y=0 denean, eta
honako abiadura daukate:

- Pilota handiak lurraren kontra talka egiten du.
 |
Pilota handiak
lurraren kontra talka
egin eta errebotatzen du.
Itzultze-koefizientea ezagutzen bada, kalkula daiteke pilotak talkaren
ondoren izango duen abiadura (u1):
u1=e1v0
Hemen e1 da, pilota handiaren eta
zoruaren arteko talkaren itzultze-koefizientea.
|
- Pilota txikiak eta handiak aurrez-aurre talka egiten
dute
 |
Alboko irudiak erakusten duen bezalaxe, pilota handiak m1
masa du eta u1 abiadura gorantz; pilota txikiak
ordea, m2 masa du eta u2 abiadura
beherantz, baina hain zuzen ere,
u2=-v0 eta baldintza horietan
aurrez-aurreko talka
jasaten dute.
|
Talkaren ondorengo bi abiadurak kalkulatzeko (v1
eta
v2) aplika dezagun:
- Momentu linealaren kontserbazio printzipioa
m1·u1+m2(-v0)=m1·v1+m2·v2
v1-v2=-e2(u1-(-v0))
Hemen e2 da, pilota handiaren eta
txikiaren arteko talkaren itzultze-koefizientea.
Kalkuluak erraztearren har ditzagun bi itzultze
koefizienteak berdinak: e1≈e2=e
m1ev0-m2v0=m1·v1+m2·v2
v1-v2=-e(ev0+v0)
Bi ekuaziodun sistema horretan bi ezezagunak dira, v1
eta v2, izan ere piloten abiadurak talkaren ondoren:

- Pilota biak bertikalki gorantz igotzen dute:
Pilotek gorantz igotzen dute, baina bakoitzak hasierako
abiadura ezberdina du, beraz altuera ezberdinak atzemango dituzte. Pilota
handia v1 abiaduraz abiatzen da gorantz eta pilota txikia v2
abiaduraz. Lehenengoaren
higiduraren ekuazioak:
v=v1-g·t
y=v1·t -½gt2
Eta altuera maximoa atzematen duenean: v=0.

Bigarren pilotak ere ekuazio analogoak ditu, baina
"bat" azpindizearen ordez "bi".
Kasu bereziak
- Pilota handia, justu pilota txikiarekin talka egin
ondoren, geldi geratzea: v1=0
Esaterako, talka elastikoak badira, e=1, orduan v1=0
baldintza lortzen da honako masa erlazioarekin: m1=3m2.
Beraz, kasu horretan pilota handia justu pilota txikiaren kontra talka egin
ondoren geldi geratzen da lurrean, bere masa txikiarenaren hirukoitza bada.
Orduan pilota txikiaren abiadura v2=2v0,
eta atzematen duen altuera maximoa hau da: h2=4h0
Orokorrean, pilota txikiak atzematen duen altuera
maximoa hasierakoa baino handiagoa izan dadin (h2>h0)
abiadura handiagoa izan behar du talkaren ondoren, (v2>v0)
eta atzeman dezakeen altuera handiena lortzen da v1=0
gertatzen denean, alegia pilota handia lurrean geldi geratzen denean.
Bigarren ekuazioan (itzultze-koefizientearen
definizioan) ordezkatzen bada v1=0, orduan v2>v0
lortzeko, honako baldintza bete behar da: e2+e-1>0, hau
da, e>0.618.
Eta pilota handia lurrean geldi geratzeko (v1=0)
masen arteko erlazioak (m1/m2) honako baldintza
bete behar du (itzultze koefizientea edozein izanik ere e>0.618):

Esaterako, har ditzagun honako balioak: e=0.9
eta m1=3.011·m2 (pilota handiaren m1 masa
pilota txikiaren hirukoitza baino pixka bat handiagoa da): orduan pilota
txikiaren abiadura v2=1.71v0,
eta beraz, h2=2.92·h0
- Pilota txikiaren masa arbuiagarria bada
Pilota txikiaren masa arbuiagarria bada,
m2<<m1, eta talka elastikoetan, e=1,
orduan honako abiadura lortzen da v2≈3·v0,
hortaz, pilota txikiak atzematen duen altuera maximoa hau da h2≈9·h0.
Energiaren balantzea
Ei=(m1+m2)gh0

-
Pilota txikia lurrera iristen da v0
abiaduraz, eta pilota handiaren kontra talka egiten du, baina pilota
handiak, zoruaren kontra talka egin ondoren, goranzko abiadura du: ev0.
Bigarren talka horretan ere
energia
galtzen da,

-
Amaieran, soberan geratzen den energia Ef=Ei+Q1+Q2
(Q1 eta Q2
negatiboak dira) pilota bien energia zinetikoen batura da, eta
gorantz abiatzen dira v1 eta v2
abiadurez.
-
Geroago energia zinetiko hori, energia potentzial
bilakatzen da, pilotek altuera maximoak atzematen dituztenean: h1
eta h2 .
Pilota handia zoruan geldi geratzen bada, v1=0,
orduan amaierako energia, Ef , osorik bilakatzen da pilota
txikiaren energia potentzial, bere h2 altuera maximoa
atzematen duenean.
Adibidea
Demagun e=0.9 eta m1=3.011·m2,
Hasierako altuera h0=0.25 m
- Hasierako energia Ei=4.011·9.8·0.25= 9.83
J
- Pilota handiaren abiadura lurrera iristean: v0=2.21 m/s.
- Zoruaren kontra talka egin ondorengo abiadura:
e·v0=1.99 m/s. Talkan galdutako energia:
Q1=-1.40 J
- Pilota txikia lurrera iristen da abiadura berberaz:
v0=2.21 m/s eta pilota handiaren kontra talka egiten du.
Galdutako energia: Q2=-1.26
J
- Pilota handia lurrean geldi geratzen da, beraz,
pilota txikiaren energia zinetikoa: Ef=9.83-1.40-1.26=7.16
J. Energia zinetiko hori galtzen doa pilota txikia igotzen den heinean,
energia potentziala handitzen doalako, eta azkenean atzematen duen altuera
maximoa: h2=0.73
m.
- Pilota txikiaren masa finkotzat hartu da: m2=1 kg.
Aukeran idatz daitezke:
- Pilota handiaren masa, m1 ,
masa handia laukian (bat baino handiagoa izan behar da).
- Itzultze-koefizientea, e, zenbaki bat
aukeratuz 0.6 eta 1.0 bitartean.
- Hasierako altuera, h0,
zentimetrotan, desplazamendu-barrari saguaz eragiten.
Hasi botoia sakatu.
Esate baterako:
- Masa handia, m1=200,
- Itzultze-koefizientea, e=1.0,
- Hasierako altuera, h0=10 cm.
Pilota txikiak azkenean atzematen duen altuera maximoa h2
≈ 90 cm
Alda bedi itzultze-koefizientea,
e, eta bila bedi pilota handiaren m1 masaren
balioa, lurrean geldi uzten duena pilota txikiarekin talka egin ondoren.
-
Leihatilaren ezkerreko aldean bi pilotak bertikalki
mugitzen ikusten dira, handia gorriz eta txikia urdinez.
-
Erdi aldeko barrek piloten energia adierazten dute
(zinetikoa gehi potentziala) eta nola ari den aldatzen.
-
Eskumako aldean pilota txikiaren abiadura grafikoki
adierazten da denboraren menpe.
|